Turecki odpowiednik Ministerstwa Obrony Narodowej (Milli Savunma Bakanlığı) przekazał informację o oficjalnym rozpoczęciu prac nad pierwszymi, testowymi blokami nowych okrętów podwodnych powstających w ramach programu Milden, rozwijanego od 2019 roku.
Obecnie w wyposażeniu tureckiej Marynarki Wojennej (Türk Deniz Kuvvetleri) znajduje się 12 okrętów podwodnych trzech typów, niemniej opartych na niemieckim, uznanym projekcie 209. Najstarsze z nich, typu Atilay, powstały w latach 1978-1989 i są dość wyeksploatowane. Obecnie trwają prace nad ich następcami w ramach proj. 214TN (typ Reis). W odróżnieniu od tego przedsięwzięcia, turecki odpowiednik "Orki" ma być krajowym osiągnięciem, który pozwoli na gwałtowny rozwój rodzimych stoczni w zakresie branży okrętowej. Okręty programi Milden są projektowane w stoczni Gölcük Naval Shipyard, gdzie w 2022 roku zakończono prace koncepcyjne, a we wrześniu 2022 r. rozpoczęła się "faza projektu wstępnego", w której systemy główne i pomocnicze "będą szczegółowo opracowywane".
- Milden został zaprojektowany jako okręt podwodny z silnikiem dieslowo-elektrycznym, o wyporności około 2.700 ton i długości ponad 80 metrów, napędzany przez niezależny od powietrza system napędowy. W porównaniu z naszymi obecnymi okrętami podwodnymi, nowy typ będzie dłużej pozostawał w zanurzeniu, posiadał większy ładunek uzbrojenia i mógł operować na większych głębokościach - powiedziałgłówny inżynier Biura Projektowego odpowiedzialnego za program Milden kpt. Izzet Emre Afacan.
Uzbrojenie nowych okrętów stanowić ma osiem wyrzutni torped, pozwalające wykorzystywać pociski Akya, kierowane pociski przeciwokrętowe Roketsan Atmaca, a także pociski manewrujące TÜBİTAK-SAGE Gezgin.
Dążąc do zbudowania i stworzenia nowego typu okrętu podwodnego, planowana jednostka ma reprezentować ambitne wysiłki tureckiego sektora obronnego, który opracowuje również pakiet technologii elektrycznych, telekomunikacyjnych i czujników, a także systemy napędu i uzbrojenia, które zostaną włączone do przedsięwzięcia, chcąc konkurować z branżą okrętową w innych krajach. Wykorzystuje przy tym doświadczenie nabyte przy wieloletnim wykorzystywaniu sprawdzonych i zachwalanych okrętów podwodnych proj. 209 oraz ich kontynuatora, proj. 214, którego podtyp powstaje w Turcji. Również wiedza w zakresie projektowania oraz budowy ma pomóc w rozwoju narodowego programu rozwoju tych jednostek, koordynowanego przez Dowództwo Centrum Badań Marynarki Wojennej. Rozpoczął się jeszcze w marcu 2012 roku. Obecnie projekt znajduje się w fazie projektu koncepcyjnego, który ma zostać ukończony do 2023 roku. Choć nie ma jasno określonego harmonogramu realizacji projektu, celem jest dostarczenie prototypowej jednostki do tureckich sił morskich na początku lat 30-tych XXI wieku. Jej budowa ma ruszyć terminowo już za dwa lata.
Straż Miejska będzie częściej patrolować okolice Portu Gdańsk
Huti nie odpuszczają statkom i okrętom. Kolejne ataki na Morzu Czerwonym i Zatoce Adeńskiej
Trwa operacja ratunkowa statku towarowego Ultra Galaxy w RPA
"Le Monde": Rheinmetall zyskuje historyczne kontrakty w związku z wojną na Ukrainie i naraża się Rosji
Według ukraińskich służb Rosja minuje port w Noworosyjsku
Rosyjski dron oberwał rybą. Kara za zadzieranie z ukraińskimi rybakami