Jedną z ważniejszych inwestycji realizowanych w województwie zachodniopomorskim jest pogłębienie toru wodnego Szczecin-Świnoujście, które umożliwi portom przyjmowanie większych jednostek.
Pogłębienie toru wodnego Szczecin-Świnoujście pozwoli zwiększyć obroty portów w obu miastach. Do nabrzeży będą mogły przybijać jednostki o większym zanurzeniu i większej ilości ładunków. Inwestycja dobiega już końca – zakończenie prac zaplanowane jest na przełom sierpnia i września. Jest to obecnie jedna z największych inwestycji morskich w Polsce.
Tor wodny Szczecin-Świnoujście ma 67 kilometrów i łączy port w Szczecinie z otwartym morzem. Jego historia sięga XIX wieku. Modernizacja była już koniecznością. Tor zostanie pogłębiony do 12,5 metra, co sprawi, że do szczecińskiego portu będą mogły zawijać jednostki o zanurzeniu 11 metrów i z ładunkiem 45-50 tys. ton. W tej chwili port może obsługiwać statki o zanurzeniu do 9,15 metra i z ładunkiem 25-30 tys. ton.
– Taka inwestycja jak tutaj – pogłębienie toru wodnego do 12,5 metra między Świnoujściem a Szczecinem – pozwoli rozwijać się portowi w Szczecinie. Pozwoli przyjmować o wiele większe ładunki i o wiele większe jednostki, a w konsekwencji obroty portu będą zdecydowanie większe – mówił Zbigniew Bogucki, wojewoda zachodniopomorski.
W ramach pogłębiania toru powstały również dwie sztuczne wyspy na Zalewie Szczecińskim – zostaną usypane z urobku. Łącznie będą miały 3,5 kilometra powierzchni. Jedna z nich, Brysna, będzie siedliskiem ptaków. Druga, Śmięcka, posłuży jako pole refulacyjne. – Około 90 procent urobku już zostało wyrefulowanych na wyspy i mniej więcej za miesiąc, półtora i będziemy mieli gotowy tor wodny, jeżeli chodzi o głębokość 12,5 metra – wyjaśnia Wojciech Zdanowicz, dyr. Urzędu Morskiego w Szczecinie.
To nie jedyna jedyna inwestycja dotycząca portów morskich w zachodniopomorskim. Trwa dostosowanie terminala promowego w Świniujściu do obsługi transportu intermodalnego. Port zyska także nowy parking dla ciężarówek z całym zapleczem. Rozbudowywany jest również terminal LNG, który zostanie uzupełniony o nowe stanowisko rozładunkowo-załadunkowe mogące obsługiwać mniejsze jednostki LNG, takie jak gazowce, bunkierki i jednostki feederowe.
W Świnoujściu ruszy także budowa Głębokowodnego Terminala Kontenerowego. Do końca września Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście czeka na oferty inwestorów i operatorów. Terminal ma być ukończony w ciągu kilku lat i osiągnąć docelowo roczną zdolność przeładunkową około 2 mln TEU.
USS Idaho zwodowany. To kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dla US Navy
W Chinach odbył się chrzest kolejnego kontenerowca dla CMA CGM napędzanego LNG
W stoczni koło Sankt Petersburga zwodowano trałowiec dla rosyjskiej Floty Północnej
Meyer Werft zbuduje cztery nowe statki, które dołączą do floty Disney Cruise Line
Stocznia CRIST rozpoczyna budowę bloków fregaty programu "Miecznik"
Program targów SMM Hamburg 2024