• <

Transport morski zagadnieniem podczas 4. edycji kongresu InterModal in Poland

rk

14.06.2024 15:48 Źródło: InterModal in Poland
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Transport morski zagadnieniem podczas 4. edycji kongresu InterModal in Poland

Partnerzy portalu

Fot. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S. A.

W Janowie Podlaskim w dniach 11-13 czerwca odbyła się 4. edycja kongresu InterModal in Poland. To największe wydarzenie branży intermodalnej w Polsce, w czasie którego wiodące firmy z tej gałęzi gospodarki spotykają się ze swymi kluczowymi partnerami.

Podczas kongresu wiodące firmy TSL spotkają się z kluczowymi partnerami dla biznesu intermodalnego, goszcząc też ekspertów z kraju i zagranicy, przedstawicieli administracji państwowej, samorządu, uczelni i organizacji branżowych. Uczestnicy dyskutują na różne zagadnienia powiązane z branżą, szczególnie w kontekście wyzwań, jak niedawna pandemia COVID-19 oraz trwająca od 2022 roku wojna na Ukrainie.

W trakcie tego wydarzenia nie zabrakło zagadnień dotyczących transportu morskiego. Odbyły się w tej sprawie debaty. Podczas pierwszej, pt. "Znaczenie Korytarza Północ-Południe dla logistyki krajów Europy Środkowo-Wschodniej", wskazano, że rynek usług transportowych i logistycznych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej rozwija się dynamicznie i reaguje na kryzysy geopolityczne oraz koniunkturalne. Ponadto rośnie znaczenie portów na Morzem Adriatyckim dla gospodarek regionu, a nowe możliwości dla transportu intermodalnego pojawiły się wraz z uruchomieniem Korytarza Bałtyk-Adriatyk. Równocześnie Węgry i Rumunia budują swoją pozycję jako nowe regionalne huby logistyczne. Członkowie dyskusji odpowiadali na pytania dotyczące m.in. polskiej roli usług logistycznych w regionie oraz czy kraj utrzyma pozycję regionalnego hubu logistycznego. Zastanawiali się też, jakie znaczenie w następnych latach będą mieć korytarze transportowe na osi północ - południe i jak wzmocnić wymianę handlową z krajami Półwyspu Bałkańskiego i Bliskiego Wschodu.

Moderatorem debaty był Dariusz Mierkiewicz, Business Development Manager for Poland & North Europe w Porcie Koper, a uczestnikami, Joanna Porath, Prezes Zarządu AC PORATH, Maciej Cetnerowski, Intermodal Development Director, LTG Cargo Poland, Ryszard Kaczmarek, Intermodal Services Development Director, Freightliner PL, Marcin Miecznikowski, Dyrektor Transportu, Spedycja Polska SPEDCONT, Paweł Moder, Country Manager, DFDS Logistics Polska i Jakub Styczeń, Prezes Zarządu, EUROTERMINAL Sławków.

Kolejna debata miała tytuł "Transport morski u progu przemian strukturalnych". Wskazano w niej, że branża morskiej żeglugi kontenerowej w ostatnich kilku latach przechodziła przez okres burzliwych zmian koniunkturalnych skutkujących dużymi wahaniami popytu i cen. Następne lata mają przynieść kolejne zmiany związane z wprowadzeniem opłat za emisje gazów cieplarnianych, zakończeniem funkcjonowania aliansów przewoźników kontenerowych, koniecznością rozwoju zeroemisyjnych technologii napędów statków, czy też nowymi wymogami ochrony środowiska w portach morskich. Podczas debaty eksperci odpowiadali na pytania jak będzie się kształtować rynek żeglugi kontenerowej w Europie i na świecie oraz czy tendencja do konsolidacji branży zostanie utrzymana. Zastanawiali się też, jak zmiany w łańcuchach dostaw wpłyną na mapy połączeń oceanicznych oraz na temat roli żeglugi promowej w rejonie Bałtyku i Morza Śródziemnego.

Moderatorem dyskusji był Dominik Landa z ETA FM. W debacie uczestniczyli Marta Budych, Deputy Ocean Freight Product Manager w IFB, Agnieszka Moździerz, Country Manager, PSA BDP Poland sp. z o.o., Katarzyna Szczycińska, Menedżer klienta, Zarząd Morskiego Portu Gdańsk, Grzegorz Bławat, Kierownik Projektu, Zarząd Morskiego Portu Gdynia, Martin Hubenak, Port Representative Central & Eastern Europe, Port Antwerpia – Brugia, Marcin Kamola, Commercial Manager, Baltic Hub oraz Rafał Zahorski, Pełnomocnik ds. rozwoju portów, Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście

Debata podsumowująca konferencję miała tytuł "Transport intermodalny wobec zmian w bezpieczeństwie globalnych łańcuchach dostaw". W jej założeniach wskazano, że e ostatnich latach na kondycję branży TSL miały silny wpływ niespodziewane szoki takie jak pandemia, wojna w Ukrainie kryzys energetyczny w Europie. Firmy logistyczne musiały dostosować się do wahań koniunktury oraz szybko zareagować na potrzebę zmiany kierunków dostaw i nowych zadań sektora logistyki w związku z potrzebami wojskowymi. Organizatorzy wskazali, że w związku z tym rysują się także zmiany w światowej mapie produkcji przemysłowej, które również będą mieć wpływ na sektor TSL. Podczas febaty poszukiwano więc odpowiedzi na pytanie jakie są perspektywy powrotu koniunktury w branży, jak zapewnić bezpieczeństwo dostaw, usprawnić współpracę biznesu z regulatorami rynku i administracją publiczną w obliczu nowych wyzwań bezpieczeństwa oraz zmian koniunkturalnych.

Moderatorem ostatniej debaty był Marek Tarczyński, Przewodniczący Rady Polskiej Izby Spedycji i Logistyki. Uczestniczyli w niej Aleksandra Adamska-Ziętek, Pełnomocnik Zarządu PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa, Halina Bajczuk, Dyrektor Biura Handlowego – Rynek Przewozów Międzynarodowych i Intermodalnych, PKP CARGO, Anna Łopaciuk, Dyrektor programu Infrastruktura, transport i logistyka, Bank Gospodarstwa Krajowego, Tomasz Mioduszewski, Dyrektor Zarządzający, METRANS (Polonia), Marek Słomka, Prezes Zarządu CARGOTOR, Grzegorz Zdybel, Dyrektor Centrum Logistycznego Małaszewicze, Adampol S.A., Mariusz Karbowski, Pełnomocnik Zarządu, Zarząd Morskiego Portu Gdynia.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.