Sierpień okazał się rekordowym dla morskiej drogi łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, funkcjonującej od września ubiegłego roku.
Jak podają statystyki podane przez Urząd Morski w Gdyni, rośnie ilość jednostek nawodnych korzystających z przeprawy przez Port Morski Nowy Świat. Korzystały z niego zarówno jachty, jak i większe statki, a nawet zdarzyły się okręty. Lokalny serwis z Elbląga portel.pl poinformował, że latem gwałtownie wzrosła ich ilość, co można tłumaczyć m.in. trwającym sezonem wakacyjnym. Dane statystyczne grupują je na rekreacyjne, rybackie, państwowe i komercyjne. Największy wzrost dotyczył właśnie rekreacyjnych. W maju było ich 96, a w kolejnych miesiącach 153, 245 i w końcu rekordowe 291. W sumie tylko w sierpniu z przeprawy skorzystało 342 łodzi i statków. Od momentu otwarcia toru wodnego we wrześniu ubr. skorzystało z niego 1778 jednostek, z czego w samym 2023 roku było to jak dotąd 1311.
Statystyki podane przez urząd sugerują, że w okresie jesiennym i zimowym udział jednostek rekreacyjnych może spaść, z kolei w każdym miesiącu utrzymuje się w miarę stała liczba komercyjnych, wynoszących średnio 30. Okresowo w konkretnych miesiącach zwiększa się ilość państwowych, za to najmniejszy udział w danych dotyczy jednostek rybackich.
Budowa przeprawy przez Mierzeję Wiślaną miała na celu przede wszystkim zapewnić Polsce własny dostęp do Bałtyku z Zalewu Wiślanego. Dotąd trzeba było korzystać z rzek spływających do morza, bądź przez należącą do Rosji Cieśninę Piławską. Wskazuje się tu również chęć zwiększenia atrakcyjności gospodarczej województwa warmińsko-mazurskiego, w tym również miasta i portu Elbląg, a także innych przystani dla statków i łodzi tego akwenu. Po rozpoczęciu wojny na Ukrainie w lutym ubr. przedsięwzięcie nabrało większego znaczenia z racji na oziębienie relacji z Federacją Rosyjską, a także bezpieczeństwo statków i łodzi chcących dostać się do polskich portów. szczególności Elbląga i portu w tym mieście a także innych portów Zalewu Wiślanego. W okresie marzec-kwiecień tego roku siły zbrojne wraz z innymi instytucjami przeprowadziły ćwiczenie pk. "Zalew-23", którego celem było zademonstrowanie zdolności sił zbrojnych, w tym morskich, do odpowiedzi na zagrożenia o charakterze militarnym i niemilitarnym z morza, z wykorzystaniem nowej drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną, a także w rejonie przygranicznym na Zalewie Wiślanym. Sprawdzano także możliwość ochrony infrastruktury krytycznej przed zagrożeniem terrorystycznym.
W związku z utworzeniem Portu Morskiego Nowy Świat na Mierzei obecnie trwają, lub są planowane kolejne inwestycje.Wśród nich m.in. ogłoszenie postępowania przetargowego na roboty czerpalne na rzece Elbląg w pobliżu portu. Władze lokalne jak i samorządowe przygotowują się także do modernizacji samej infrastruktury portowej.
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych
Gróbarczyk: śledztwo prokuratury sterowane politycznie, to atak na przekop przez Mierzeję Wiślaną
Bando: zwiększenie tranzytu ropy do Niemiec bez uszczerbku dla polskich rafinerii
Wakacje w pełni zatem odpalamy „Lato z Portem Gdańsk i Baltic Hub”