• <
APART_HOTEL_1100x200_gif_2024

"The Future is Here". Höegh Autolines wprowadza do swojej floty największy i najbardziej przyjazny środowisku statek do przewozu samochodów

rk

08.08.2024 12:49 Źródło: Höegh Autoliners
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki "The Future is Here". Höegh Autolines wprowadza do swojej floty największy i najbardziej przyjazny środowisku statek do przewozu samochodów

Partnerzy portalu

Fot. Höegh Aurora

Przewoźnik zajmujący się transportem samochodów Höegh Autolines chwali się przejęciem od chińskiej stoczni China Merchants Heavy Industry w Jiangsu pierwszego statku z nowej serii Höegh Aurora. Ma to być przełomowa jednostka typu PCTC, przeznaczona do transportu samochodów osobowych i ciężarowych.

Jak podkreśliła firma, rozpoczęte trzy lata temu przedsięwzięcie związane z budową statków klasy Aurora ma stanowić ogromny krok w kierunku osiągnięcia przez nią celu zerowej emisji netto do 2040 roku. Nowa jednostka w jej flocie ma reprezentować także przyszłość branży w zakresie żeglugi dalekomorskiej. Obecnie transport drogą morską odpowiada za około 3% wszystkich globalnych emisji, z czego 90% emisji pochodzących z rejsów dalekomorskich. To duży globalny problem, który wymaga natychmiastowego rozwiązania. Przewoźnik z Norwegii dołącza tym samym do gigantów takich jak Maersk, CMA CGM i inne, które wprowadzają do swoich flot statki posiadające innowacyjne rozwiązania, takie jak dwupaliwowe napędy oraz technologie zmniejszające zużycie paliwa podczas rejsów.

- Dzięki klasie Aurora podejmujemy pionierskie wysiłki na rzecz zwalczania zanieczyszczeń w trudnym do ograniczenia segmencie. Wyznaczamy nowe standardy zrównoważonego transportu dalekomorskiego, czyniąc znaczący krok w kierunku naszego celu zerowej emisji netto do 2040 roku. Jako największe i najbardziej przyjazne dla środowiska PCTC, jakie kiedykolwiek zbudowano, statki klasy Aurora ucieleśniają zmiany, których potrzebuje nasza branża. Osiągnięcie to nie byłoby możliwe bez wsparcia norweskiego klastra morskiego, naszych zaufanych partnerów i inwestorów. Jesteśmy wdzięczni za ich nieoceniony wkład w ten projekt - przekazał Andreas Enger, dyrektor generalny Höegh Autoliners.

- Przeszliśmy od początkowego pomysłu do oddania gotowego statku do komercyjnej eksploatacji w mniej niż cztery lata. To rekordowe tempo, które świadczy o wyjątkowym wysiłku naszych pracowników i partnerów, którym serdecznie dziękuję. Klasa Aurora jest klejnotem koronnym naszego przełomowego, transformującego branżę programu odnowy zielonej floty. Statki te spełniają wymagania naszej rosnącej liczby klientów świadomych emisji dwutlenku węgla, dążących do redukcji emisji i zrównoważonego transportu. Wspólnie nie spoczniemy, dopóki nie osiągniemy zerowej emisji netto - wskazał Sebjørn Dahl, dyrektor operacyjny Höegh Autoliners.

Aby zrealizować to przedsięwzięcie, przedsiębiorstwo otrzymało 5 marca tego roku prawie 14 mln dolarów (146 mln koron norweskich) z funduszy Enova w ramach wdrażania rozwiązań zapewniających wykorzystanie alternatywnego i zrównoważonego paliwa w jak dotąd dwóch zaplanowanych statkach, niemniej wszystkie jednostki zostały zaprojektowane jako korzystające z silnika zasilanego skroplonym gazem ziemnym (LNG) i olejem o niskiej zawartości siarki, posiadając także certyfikat DNV dotyczący gotowości do stosowania amoniaku. Aby wykorzystać go jako paliwo, jest jednocześnie wymagana instalacja silnika amoniakalnego oraz dodatkowego zbiornika w celu utrzymania długości jego pracy. Na każdy z dwóch planowanych zbiorników amoniaku firma otrzymała dofinansowanie w wysokości prawie 7 mln dolarów (73 mln korony norweskie).

Höegh Autoliners chwali się, że już dziś ma obsługiwać najbardziej zrównoważoną flotę przewoźników samochodów osobowych i ciężarowych (PCTC) pływającą po oceanach. Trzy lata temu uruchomiła program ekologicznej odnowy ekologicznej floty, w ramach której firma zamówiła 12 zupełnie nowych statków przystosowanych do użytkowania niskoemisyjnych paliw, zaprojektowanych do transportu przyszłych ładunków. Co istotne, wszystkie statki klasy Aurora będą miały oznaczenia DNV "ammonia ready" i "methanol ready". Będą też pierwszymi w segmencie PCTC, które będą mogły pracować na neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla amoniaku. Statki mają zmniejszyć ilość CO2 dostającego się do atmosfery nawet o 58% w porównaniu z obecną średnią w branży.

Wszystkie statki klasy Aurora mają zostać dostarczone do 2027 roku. Są budowane przez China Merchants Heavy Industry (CMHI), a ich klasyfikacją zajmuje się DNV. Pływają pod norweską banderą. Mają być wtedy napędzane w całości amoniakiem, niemal eliminując wszystkie emisje CO2. "Z naszymi Aurorami płyniemy w kierunku zrównoważonego rozwoju", podkreśla firma. Höegh Autoliners spodziewa się dostawy dwóch statków klasy Aurora co sześć miesięcy do pierwszej połowy 2027 roku, z opcją zamówienia kolejnych czterech statków.

Projekt Höegh Aurora, fot. Höegh Autoliners


Höegh Aurora (IMO 9962677) to nowy statek we flocie firmy i zarazem pierwszy z serii zaplanowanej na 12 jednostek klasy Aurora. Są one budowane w chińskiej stoczni China Merchants Heavy Industry i będą pływać pod norweską banderą. Zaprojektowała je firma Deltamarin. Mają posiadać 14 pokładów, w tym pięć podnoszonych i posiadać zdolność do przewozu 16250 DWT, lub 9100 samochodów. Dzięki ulepszonym pokładom i rampom, statek został zaprojektowany do przewozu także pojazdów elektrycznych na wszystkich pokładach i każdy statek będzie bardzo elastyczny dla większości ładunków. Zastosowano również nowe rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa przewożonego ładunku, szczególnie przeciwpożarowego. Oprócz swoich rozmiarów Höegh Aurora wyróżniać się ma jako "najbardziej przyjazny PCTC na świecie". Będzie napędzany silnikami od MAN Energy Solutions, zarówno olejem napędowym, jak i LNG. Mają być także przygotowane do wykorzystania zielonego paliwa opartego na amoniaku jak i metanolu. Zostaną ponadto wyposażone w 1500 m2 paneli słonecznych na górnym pokładzie, zmniejszając produkcję energii elektrycznej z generatorów nawet o 30-35%, a także przystosowane korzystania z elektrycznego zasilania z lądu w celu prowadzenia zeroemisyjnych operacji portowych. Gdy te wszystkie rozwiązania staną się komercyjnie dostępne, mają pozwolić przejść na zerową emisję CO2 w trakcie każdego rejsu. 

Prace nad tą serią statków mają być owocem ciężkiej pracy, rozległej wiedzy morskiej i wizjonerskiego partnerstwa z szeregiem firm, w tym China Merchants Heavy Industries, Kongsberg Maritime, DNV, DeltaMarin, MAN Energy Systems, MacGregor, TGE Marine, Bank of Communications, HD Huyndai, Glamox i wielu innych. Pierwsze statki klasy Aurora będą napędzane skroplonym gazem ziemnym (LNG), biopaliwami i olejem o niskiej zawartości siarki. Od 2027 roku ostatnie 4 z 12 statków klasy Aurora będą napędzane czystym, ekologicznym amoniakiem. Ma to zapewnić zmniejszenie emisji CO2 o 100%.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.