Do terminala LNG w Świnoujściu w 2023 r. dotarły 62 dostawy skroplonego gazu, to o cztery więcej niż w 2022 - podał we wtorek Orlen, który jest jedynym użytkownikiem terminala, należącego do operatora przesyłowego gazu Gaz-Systemu. Dodał, że łącznie w ubiegłym roku dostawy LNG drogą morską wyniosły ok. 4,66 mln ton.
W 2022 r. dostaw było 58, o łącznym wolumenie 4,4 mln ton, a w 2021 roku do terminala w Świnoujściu zawinęło 35 metanowców.
Jak poinformował także Orlen, skala importu w 2023 r. pozwoliła na pełne wykorzystanie przez spółkę zarezerwowanej w całości przez nią przepustowości polskiego gazoportu.
Według informacji Orlenu w ubiegłym roku najwięcej, bo 41 ładunków LNG, przypłynęło ze Stanów Zjednoczonych, i były to dostawy zarówno w ramach kontraktów długoterminowych, jak i z rynku spot. 19 transportów przypłynęło z Kataru. Do gazoportu przypłynęło też po jednym transporcie z takich kierunków jak: Trynidad i Tobago oraz Gwinea Równikowa.
"Za nami pierwszy pełny rok niezależności Polski od dostaw gazu ziemnego z kierunku wschodniego. LNG potwierdziło w nim swoją rolę jednego z filarów systemu bezpieczeństwa energetycznego kraju. Rekordowa liczba odebranych przez Grupę ORLEN ładunków skroplonego gazu ziemnego to wynik inwestycji, które będą kontynuowane w kolejnych latach. Budowa własnej floty gazowców czy rezerwacja pełnych mocy regazyfikacyjnych w nowym, pływającym terminalu w Zatoce Gdańskiej, to gwarancja stabilnych dostaw do polskich odbiorców oraz istotne wzmocnienie pozycji Grupy w regionie" – oświadczył prezes Orlenu Daniel Obajtek, cytowany w komunikacie spółki.
Jak przypomniał Orlen, koncern rozwija własną flotę metanowców. W październiku 2023 r., w koreańskiej stoczni Hyundai Samho Heavy Industries odbyła się uroczystość nadania imienia dwóm kolejnym jednostkom Grupy – Święta Barbara i Ignacy Łukasiewicz. Dwa pierwsze Lech Kaczyński i Grażyna Gęsicka obsługują już globalny handel, a w 2023 r. dostarczyły do Polski osiem ładunków LNG o łącznym wolumenie ponad 0,5 mln ton.
wkr/ amac/
fot. Depositphotos
Przemysł chemiczny UE pod globalną kroplówką. Ropa do UE płynie przez porty szerokim strumieniem
Rosja nielegalnie eksportuje zboże z okupowanych portów na Krymie i Morzu Azowskim
Anomalia w łańcuchach dostaw. Sezon przygotowań do Świąt Bożego Narodzenia 2024 rozpoczął się wyjątkowo wcześnie
Eksplozja kontenera w chińskim porcie zakłóca łańcuchy dostaw
Meksyk zwiększył dostawy ropy na Kubę mimo ryzyka amerykańskich sankcji
Paryż 2024 za kulisami – CEVA Logistics o znaczeniu planowania i obsługi magazynowej