Planowany głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu to jedna z najważniejszych inwestycji ostatnich lat. Budowę potwierdzają i wspierają politycy koalicji rządzącej, podkreślając jej ogromne znaczenie strategiczne. Zapowiadają również współpracę z mieszkańcami pobliskich terenów.
22 listopada 2023 roku belgijsko-katarskie konsorcjum Deme Concessions N.V. i Qterminals W.L.L., odpowiedzialne za inwestycję głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu, otrzymało zgodę wiceministra infrastruktury Marka Gróbarczyka na dzierżawę 75 ha terenu w Świnoujściu na okres 30 lat.
Port kontenerowy będzie przeznaczony dla statków o długości do 400 metrów, a związany z tym kanał żeglugowy, o długości 70 km, ma zostać pogłębiony do głębokości 17 metrów.
Terminal ma powstać na wschód od gazoportu. Będzie umiejscowiony na pirsie w morzu. Od strony morza ma być osłonięty falochronem. Według szacunków terminal ma przeładowywać ok. 1,5 miliona TEU rocznie. Prace nad terminalem mają się zakończyć do 2028 roku.
Jednak z samej inwestycji mają nie być zadowoleni mieszkańcy dzielnicy Warszów. Politycy koalicji są gotowi do współpracy ze społecznością i kompromisów dotyczących budowy inwestycji.
- Trzeba usunąć uciążliwości, z którymi mieszkańcy borykają się na co dzień. To jest kwestia chociażby nierozwiązana kwestii własnościowej mieszkańców ulicy Ludzi Morza i Sołtana, którzy mieszkają na terenach portowych. To jest kwestia pylenia z portu, zatruwania nas oparami mazutu. Jesteśmy za rozwojem, natomiast niech wszystko odbywa się w porozumieniu z lokalną społecznością. Jeżeli się będzie rozmawiało, pokazywało się, w czym ten kontenerowy port może pomóc. Myślę, że jest możliwość na wypracowanie sensownego porozumienia - mówi poseł PO, Grzegorz Napieralski.
Napieralski zaznaczył również, że budowa terminalu zyskała na znaczeniu szczególnie w ciągu ostatnich dwóch lat, czyli po rozpoczęciu wojny na Ukrainie. Dodał, że Port Szczecin-Świnoujście stał się bardzo ważnym portem strategicznym, dlatego powinno się na niego patrzeć zupełnie inaczej niż kiedyś.
Przemysł chemiczny UE pod globalną kroplówką. Ropa do UE płynie przez porty szerokim strumieniem
Rosja nielegalnie eksportuje zboże z okupowanych portów na Krymie i Morzu Azowskim
Anomalia w łańcuchach dostaw. Sezon przygotowań do Świąt Bożego Narodzenia 2024 rozpoczął się wyjątkowo wcześnie
Eksplozja kontenera w chińskim porcie zakłóca łańcuchy dostaw
Meksyk zwiększył dostawy ropy na Kubę mimo ryzyka amerykańskich sankcji
Paryż 2024 za kulisami – CEVA Logistics o znaczeniu planowania i obsługi magazynowej