Szkoła Morska w Gdyni stawia na nowoczesne technologie. W pracującym tam symulatorze siłowni okrętowej zainstalowano ważną aktualizację. Teraz funkcjonalność systemu została rozszerzona m.in. o możliwość realizowania operacji związanych z obsługą rzeczywistego wyłącznika wysokonapięciowego. Dzięki temu symulator spełnia wymogi konwencji STCW w zakresie kursu wysokich napięć (High Voltage Curse).
– Symulator jest na tyle bezpiecznym urządzeniem treningowym, że można na nim ćwiczyć sytuacje, których normalnie nie moglibyśmy przetestować na morzu, np. te związane z walką z pożarami czy uszkodzeniami danych urządzeń – tłumaczy Rafał Pawletko z firmy Unitest.
Ostatnia aktualizacja symulatora obejmuje przede wszystkim dodanie nowej konsoli wyłącznika wysokonapięciowego firmy ABB oraz integrację z istniejącym oprogramowaniem siłowni.
Dodatkowo rozszerzono oprogramowanie symulatora o modele nowych siłowni opartych o najnowsze silniki firmy Wintertur G&D RT-Flex 50DF (ekologiczny silnik dwupaliwowy umożliwiające pracę na paliwie płynnym oraz na LNG), W-X72 oraz W-X82.
Nowością jest również nowy model siłowni statku. To chłodniowiec, czyli jednostka przystosowana do transportu ładunków chłodzonych.
Symulator siłowni okrętowej firmy Unitest oparty na technologii ekranów dotykowych jest zainstalowany w Szkole Morskiej w Gdyni od 2013 roku. W wersji sprzętowej odpowiada rzeczywistej siłowni okrętowej. Zastosowano w nim prezentację trójwymiarową pomieszczeń siłowni, umożliwiającą w sposób wirtualny, zbliżony do rzeczywistości, realizację zadań związanych z obsługą siłowni okrętowej, takich jak otwieranie/zamykanie zaworów, zmiana nastaw zadajników, przełączników itp.
W symulatorze zastosowano także nowoczesną technologię ekranów dotykowych umożliwiającą prezentację różnych typów siłowni. Oprogramowanie zapewnia symulację następujących typów siłowni okrętowych:
1. Siłownia z silnikiem wolnoobrotowym sterowanym elektronicznie – Low Speed Engine Room oparta na silniku głównym firmy Wintertur G&D typu W-X35.
2. Siłownia z silnikiem średnioobrotowym – Medium Speed Engine Room Simulator MED3D oparta na silniku firmy MAK.
3. Siłownia statku zaopatrzenia platform wiertniczych – Medium Speed Engine Room Simulator PSV3D oparta na silnikach Rolls-Royce (Bergen Diesel).
4. Siłownia typu diesel-electric – Diesel Electric Propulsion System Engine Room Simulator DE3D oparta na silnikach firmy Caterpillar.
– Stawiamy na symulatory. Jesteśmy teraz w stanie samodzielnie szkolić specjalistów, jeżeli chodzi o systemy wysokich napięć na statkach, które stają się powoli coraz bardziej popularne – mówi kpt. ż.w. Zbigniew Byczyński ze Szkoły Morskiej w Gdyni.
Szkoła Morska w Gdyni prowadzi wiele specjalistycznych kursów z użyciem nowoczesnych symulatorów. Jednym z najnowszych jest m.in. pierwsze w kraju szkolenie z zasad bezpiecznej ewakuacji w sytuacjach kryzysowych na symulatorze łodzi zrzutowych.