• <
nauta_2024

Tego w polskiej stoczni nie było od lat. Wodowanie niszczyciela min, przyszłego ORP Jaskółka

11.06.2024 15:01 Źródło: Remontowa Shipbuilding S.A.
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Tego w polskiej stoczni nie było od lat. Wodowanie niszczyciela min, przyszłego ORP Jaskółka

Partnerzy portalu

Fot. Remontowa Shipbuilding S.A.

W gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. odbędzie się 26 czerwca wodowanie niszczyciela min proj. 258, przyszłego ORP Jaskółka (604). To pierwsze w polskiej branży stoczniowej takie wydarzenie od kilku lat.

Ceremonia chrztu i wodowania okrętu jest kolejnym, ważnym etapem w procesie budowy, trwającej od 28 marca ub. r., gdy odbyło się cięcie blach, natomiast w lipcu tego samego roku odbyło się położenie stępki. Wiąże się to z dalszym dostarczaniem polskiej Marynarce Wojennej niszczycieli min typu Kormoran II, będące efektem decyzji z marca 2022 roku odnośnie dostarczenia trzech kolejnych jednostek. 

Poprzednie wodowanie okrętu dla polskiej Marynarki Wojennej odbyło się również w Remontowa Shipbuilding S.A. Było to o tyle wyjątkowe wydarzenie, gdyż w grudniu 2020 roku zwodowano niszczyciel min proj. 258 ORP Mewa (603) i holownik proj. B860 H-13 Przemko. Obie jednostki znajdują się obecnie w służbie.

Cięcie blach pod Jaskółkę Fot. GospodarkaMorska.pl
Stępka Jaskółki, Fot. GospodarkaMorska.pl


Trwająca budowa ma wskazywać na zachowanie ciągłość prac stoczniowych, pomimo wielu zleceń prowadzonych przez gdańską stocznię. Na jej terenie trwa budowa promów dla krajowych i zagranicznych odbiorców, a także innych okrętów. Są wśród nich dwa okręty rozpoznania radioelektronicznego programu "Delfin", co odbywa się we współpracy z szwedzkim koncernem Saab, będącym głównym wykonawcą tego przedsięwzięcia. Do tego też trwa budowa kolejnego niszczyciela min, przyszłego ORP Rybitwa, a w planach jest też ORP Czajka. Remontowa Shipbuilding S.A. jest liderem konsorcjum, w którego skład wchodzą także Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej S.A. i PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o.

Aktualnie w służbie są trzy niszczyciele min proj. 258. Są to wprowadzony do służby w 2017 roku ORP Kormoran (601), a także ORP Albatros (602) i ORP Mewa (603), które dołączyły kolejno w 2022 i 2023 roku. Wszystkie służą w 13. Dywizjonie Trałowców 8. Flotylli Obrony Wybrzeża i stacjonują w Porcie Wojennym Gdynia.

Fot. Służby Prasowe 8. FOW


Ważnym aspektem obok projektowania i budowy okrętów przez krajowy przemysł stoczniowy jest również certyfikacja ze strony krajowej instytucji, którą w przypadku niszczycieli min proj. 258 zajmuje się od początku Polski Rejestr Statków. Służy wsparciem w fazie projektowej, budowy, a także nadzoru. Fakt, że Kormorany służą pod biało-czerwoną banderą i stanowią wkład w bezpieczeństwo morskich interesów państwa można traktować jako sukces tej współpracy. Okręty są budowane zgodnie z przepisami, jakie opracował PRS, co dotyczy budowy kadłuba i jego bezpieczeństwa, w tym niezatapialności i dostosowania na panujące warunki atmosferyczne. Jednostki muszą spełniać szereg wymagań dotyczących wykrywalności oraz narażenia na obiekty niebezpieczne czające się pod wodą. To wiele aspektów, w tym i wyposażenia, a towarzystwo certyfikuje wszystko poza uzbrojeniem.

Fot. Remontowa Shipbuilding S.A.


Trzy niszczyciele min typu Kormoran II mają zostać przekazane zamawiającemu w latach 2026-2027. Wejdą w skład 12. Dywizjonu Trałowców 8. Flotylli Obrony Wybrzeża i będą stacjonować w Porcie Wojennym Świnoujście. 

Prawdopodobnie jeszcze w tym roku, w grudniu, odbędzie się kolejne wodowanie w gdańskiej stoczni, okrętu rozpoznania radioelektronicznego, przyszłego ORP Jerzy Różycki (261). Wraz z drugim ORP Henryk Zygalski (262) wejdą w skład Grupy Okrętów Rozpoznawczych 3. Flotylli Okrętów, a miejscem ich stacjonowania będzie Port Wojenny Gdynia.

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.