W gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. odbędzie się 26 czerwca wodowanie niszczyciela min proj. 258, przyszłego ORP Jaskółka (604). To pierwsze w polskiej branży stoczniowej takie wydarzenie od kilku lat.
Ceremonia chrztu i wodowania okrętu jest kolejnym, ważnym etapem w procesie budowy, trwającej od 28 marca ub. r., gdy odbyło się cięcie blach, natomiast w lipcu tego samego roku odbyło się położenie stępki. Wiąże się to z dalszym dostarczaniem polskiej Marynarce Wojennej niszczycieli min typu Kormoran II, będące efektem decyzji z marca 2022 roku odnośnie dostarczenia trzech kolejnych jednostek.
Poprzednie wodowanie okrętu dla polskiej Marynarki Wojennej odbyło się również w Remontowa Shipbuilding S.A. Było to o tyle wyjątkowe wydarzenie, gdyż w grudniu 2020 roku zwodowano niszczyciel min proj. 258 ORP Mewa (603) i holownik proj. B860 H-13 Przemko. Obie jednostki znajdują się obecnie w służbie.
Trwająca budowa ma wskazywać na zachowanie ciągłość prac stoczniowych, pomimo wielu zleceń prowadzonych przez gdańską stocznię. Na jej terenie trwa budowa promów dla krajowych i zagranicznych odbiorców, a także innych okrętów. Są wśród nich dwa okręty rozpoznania radioelektronicznego programu "Delfin", co odbywa się we współpracy z szwedzkim koncernem Saab, będącym głównym wykonawcą tego przedsięwzięcia. Do tego też trwa budowa kolejnego niszczyciela min, przyszłego ORP Rybitwa, a w planach jest też ORP Czajka. Remontowa Shipbuilding S.A. jest liderem konsorcjum, w którego skład wchodzą także Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej S.A. i PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o.
Aktualnie w służbie są trzy niszczyciele min proj. 258. Są to wprowadzony do służby w 2017 roku ORP Kormoran (601), a także ORP Albatros (602) i ORP Mewa (603), które dołączyły kolejno w 2022 i 2023 roku. Wszystkie służą w 13. Dywizjonie Trałowców 8. Flotylli Obrony Wybrzeża i stacjonują w Porcie Wojennym Gdynia.
Ważnym aspektem obok projektowania i budowy okrętów przez krajowy przemysł stoczniowy jest również certyfikacja ze strony krajowej instytucji, którą w przypadku niszczycieli min proj. 258 zajmuje się od początku Polski Rejestr Statków. Służy wsparciem w fazie projektowej, budowy, a także nadzoru. Fakt, że Kormorany służą pod biało-czerwoną banderą i stanowią wkład w bezpieczeństwo morskich interesów państwa można traktować jako sukces tej współpracy. Okręty są budowane zgodnie z przepisami, jakie opracował PRS, co dotyczy budowy kadłuba i jego bezpieczeństwa, w tym niezatapialności i dostosowania na panujące warunki atmosferyczne. Jednostki muszą spełniać szereg wymagań dotyczących wykrywalności oraz narażenia na obiekty niebezpieczne czające się pod wodą. To wiele aspektów, w tym i wyposażenia, a towarzystwo certyfikuje wszystko poza uzbrojeniem.
Trzy niszczyciele min typu Kormoran II mają zostać przekazane zamawiającemu w latach 2026-2027. Wejdą w skład 12. Dywizjonu Trałowców 8. Flotylli Obrony Wybrzeża i będą stacjonować w Porcie Wojennym Świnoujście.
Prawdopodobnie jeszcze w tym roku, w grudniu, odbędzie się kolejne wodowanie w gdańskiej stoczni, okrętu rozpoznania radioelektronicznego, przyszłego ORP Jerzy Różycki (261). Wraz z drugim ORP Henryk Zygalski (262) wejdą w skład Grupy Okrętów Rozpoznawczych 3. Flotylli Okrętów, a miejscem ich stacjonowania będzie Port Wojenny Gdynia.
Kolejna umowa na wyposażenie dla fregat programu "Miecznik". PGZ Stocznia Wojenna podpisuje umowę z Elhand
Nielegalny demontaż statku nad Odrą
Szwecja przywraca do regularnej służby okręt podwodny, który mógł trafić do Polski. Saab kończy gruntowny remont
Boom w inwestycjach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 20-24/2024)
ETA.fm Podcast - Podsumowanie dwudziestego piątego tygodnia 2024 [CW25’24]
Stocznia Mitsubishi Heavy Industries woduje dziewiątą fregatę typu Mogami