W stoczni Remontowa Shipbuilding należącej do Grupy Kapitałowej Remontowa HOLDING, odbyło się wodowanie jednostki „Tarpan”. To drugi lodołamacz który powstał w Gdańsku dla Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie.
Dwa tygodnie po pomyślnym wodowaniu "Ocelota", bliźniacza jednostka "Tarpan", została „postawiona na wodzie” przy użyciu dźwigu pływającego REMLIFT.
Nadzór nad budową jednostek prowadzili Inspektorzy Agencji Gdańsk Polskiego Rejestru Statków S.A. Polski klasyfikator uczestniczył w projekcie od samego początku i będzie nadzorował jednostki także w okresie ich eksploatacji.
„Tarpan” to lodołamacz liniowy, służący do wspierania kruszących pokrywę lodową lodołamaczy czołowych. Jego stosunkowo niewielkie zanurzenie pozwoli RZGW w Szczecinie na wykonywanie prac na Odrze czy Jeziorze Dąbie – gdzie występują niskie stany wód. „Tarpan” wejdzie do służby, zastępując wysłużony ponad 50. letni lodołamacz i razem z "Ocelotem" znacząco obniżą wiek floty, którą dysponuje RZGW w Szczecinie.
Koszt budowy „Tarpana” i „Ocelota” wyniósł 30 milionów złotych. Większość tej kwoty stanowiło dofinansowanie ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 w ramach Funduszu Spójności.
LODOŁAMACZE W LICZBACH:
Długość całkowita 28,80 m
Długość między pionami 26,11 m
Belka całkowita 7,50 m
Zanurzenie balastowe 1,70 m
Prędkość 13 km / h
Załoga 4 osoby
Nośność 122,07 t
WYPOSAŻENIE POKŁADU:
Sterówka i maszt podnoszone hydraulicznie
Tratwa ratunkowa pneumatyczna na 12 osób
Łódź pomocnicza dla 5 osób
Żurawik do łodzi pomocniczej;
Sterowany elektrycznie mechanizm pantografowy do anteny radaru
Drzwi zewnętrzne przesuwne elektrycznie
Winda kotwiczno-cumownicza
Łódź do wydrukowania? W Dubaju rozpoczęły się pierwsze próby jednostki stworzonej z użyciem drukarki 3D
Paweł Lulewicz kończy kadencję na stanowisku prezesa zarządu PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o.
Hanwha Ocean położyła stępkę pod okręt podwodny dla Korei Południowej. Firma oferuje podobne w ramach programu "Orka"
USA, Finlandia i Kanada zacieśniają współpracę przy budowie lodołamaczy
PGZ i Rohde & Schwarz podpisują kolejną umowę w sprawie wyposażenia dla fregat programu "Miecznik"
Masowiec Green Winds drugim statkiem we flocie MOL wyposażonym w napęd wiatrowy