Partner Stocznia ze Szczecina przekazała kontrahentowi częściowo wyposażony kadłub jednostki do transportu ładunków ciężkich i wielkogabarytowych.
Kadłub jednostki Southern Rock projektu R3 został przeholowany z nabrzeża Fant na terenie Fabryki Papieru Szczecin Skolwin, które jest jednym z dwóch nabrzeży zajmowanych przez Partner Stocznię, do Holandii. Końcowym odbiorcą jest tamtejsza stocznia Hartman Marine Shipbuilding (HMS), na której zamówienie podwykonawcy – Partner Stocznia oraz Neptune Shipyards – budują jednostkę.
Prace nad częściowo wyposażonym kadłubem Southern Rock rozpoczęły się w Szczecinie w październiku 2022 roku, 20 listopada zaś położono stępkę. Wodowanie nastąpiło 1 lutego. Kadłub został odholowany od nabrzeża szczecińskiej stoczni przez holownik En Avant 1 13 lutego, dziesięć dni później został dostarczony do Holandii. Docelowo statek przeznaczony jest na potrzeby Hartman Seatrade, firmy należącej do tej samej grupy co stocznia Hartman Marine Shipbuilding. Zanim jednak trafi do klienta, Southern Rock zostanie wyposażony w Niderlandach m.in. w główny silnik i inne urządzenia maszynowni, system uzdatniania wody balastowej, urządzenia elektroniczne i nawigacyjne, włazy i dźwig. Całość prac ma być ukończona w ciągu trzech miesięcy.
Southern Rock to statek ro-ro z otwartym pokładem towarowym. Statek mierzy 114,25 m długości i 14 m szerokości, charakteryzuje się ponadto nośnością 4540 ton i pojemnością 3636 ton. Jednostki tego typu wykorzystywane są do przewozu wszelkiego rodzaju sprzętu kołowego, w tym samochodów osobowych i ciężarowych, pojazdów wojskowych, maszyn budowlanych, żurawii i dźwigów. Statki te mogą także transportować ładunki ciężkie i wielkogabarytowe, jak elementy instalacji przemysłowych, jachty i łodzie, a także części dla energetyki wiatrowej. Southern Rock będzie po dostarczeniu do klienta największym statkiem w jego flocie.
Southern Rock to jednocześnie trzeci tego typu projekt wykonany przez Partner Stocznię ze Szczecina. Pierwszy statek – Celtic – został przekazany armatorowi Hartman Seatrade z końcem 2021 roku, kolejny – Adriatic – został odebrany przez Global Seatrade w 2022 roku. Wszystkie te zamówienia zostały zrealizowane na potrzeby firm z tej samej grupy Hartman Marine Group.
Łódź do wydrukowania? W Dubaju rozpoczęły się pierwsze próby jednostki stworzonej z użyciem drukarki 3D
Paweł Lulewicz kończy kadencję na stanowisku prezesa zarządu PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o.
Hanwha Ocean położyła stępkę pod okręt podwodny dla Korei Południowej. Firma oferuje podobne w ramach programu "Orka"
USA, Finlandia i Kanada zacieśniają współpracę przy budowie lodołamaczy
PGZ i Rohde & Schwarz podpisują kolejną umowę w sprawie wyposażenia dla fregat programu "Miecznik"
Masowiec Green Winds drugim statkiem we flocie MOL wyposażonym w napęd wiatrowy