Rynki frachtowe i czarterowe segmentów kontenerowego i drobnicowców wielozadaniowych były w ostatnich tygodniach pod silnym wpływem wydarzeń społeczno – politycznych. Były to przede wszystkim ograniczenia w ruchu na Morzu Czerwonym w związku z atakami na statki, a także pod wpływem limitowanej przepustowości i wysokich kosztów tranzytu przez Kanał Panamski. To wszystko miało znaczący wpływ na poziom frachtów i stawek czarterowych, które wzrastały. Było to głównie spowodowane zwiększonymi kosztami, jakie musieli ponosić armatorzy w związku z dłuższymi pokonywanymi dystansami i wydłużonymi okresami tranzytu. Wiąże się to ściśle z ponoszonymi z tym kosztami eksploatacyjnymi.
W naszym cyklicznym raporcie rynkowym przedstawiamy obecny stan rynku, a także bazując na głębokiej analizie danych również jego możliwe dalsze perspektywy w krótszym, ale i dłuższym okresie.
Wielkości stawek czarterowych dla jednostek wielozadaniowych były w ostatnim okresie na podobnym poziomie lub nieznacznie wahały się.
Obrazował to między innymi indeks Toepfers wskazujący na średnie stawki osiągane dla drobnicowców wielozadaniowych o wielkości DWT 12.500. Jak wskazywały dane z początku grudnia średnia dzienna stawka czarterowa wynosiła USD 11.850 podczas gdy w listopadzie było to jeszcze średnio USD 12.208. Jednakże jak wskazuje źródło Toepfers wzrost stawek na przestrzeni sześciu miesięcy powinien osiągnąć poziom 2.86 % i 8.17 % w skali roku.
Z kolei inny z ważnych indeksów, tj. Drewry Multipurpose Charter Index w ostatnich tygodniach nieco wzrastał. Powyższy wskaźnik odnosi się do średniej dziennych stawek czarterowych wyliczonej
dla sektorów następujących jednostek- drobnicowców wielozadaniowych: 5 – 7.5 tys. DWT, 10 – 15 tys. DWT oraz 15 – 20 tys. DWT. Średnia wskaźnika dziennej stawki czarterowej jest nieco ponad średniej z listopada, tj. USD 8.699 i wynosi USD 8.701.
Analitycy Drewry wieszczą dalszy wzrost wskaźnika w miesiącu grudniu o 0.4 % i osiągnięcie pułapu USD 8.734. Niemniej jednak będzie to nadal około 15.7 % mniej niż w analogicznym okresie 2022 roku.
Sytuacja w kolejnych tygodniach powinna być podobna. Mogą wręcz pojawić się pewne spowolnienia już tradycyjnie związane z obchodami nowego chińskiego roku.
Przewozy kontenerowe zostały mocno dotknięte sytuacją na Morzu Czerwonym, gdzie pojawiało się zwiększone zagrożenie atakami na wszystkiego rodzaju statki. Z tego też względu wielu z armatorów podjęło decyzję o przekierowywaniu swoich statków dookoła Afryki, zamiast drogą przez Kanał Sueski. Momentalnie wpłynęło to niekorzystnie na poziom stawek oferowanych na rynku dla gestorów ładunków. Wzrosty były spowodowane oczywiście zwiększonymi kosztami przewozu. Zaczął się równie stopniowo zwiększać średni czas przewozów.
Czy wzrosty są chwilowe? Zmienność i niepewność sytuacji każą ostrożnie podchodzić do jakichkolwiek prognoz. Niemniej jednak sytuacja powinna w najbliższym czasie wyglądać właśnie tak jak na przedstawionym przez Drewry wykresie, a więc dość mocno fluktuować z możliwymi zarówno dużymi chwilowymi wzrostami jak i mocnymi spadkami z jednoczesnym powracaniem indeksu do głównego, ale słabego długoterminowego trendu spadkowego. Czy taki scenariusz się sprawdzi? Już niebawem okaże się, co zafunduje rynkowi dynamiczna rzeczywistość.
Radosław Marciniak
Przemysł chemiczny UE pod globalną kroplówką. Ropa do UE płynie przez porty szerokim strumieniem
Rosja nielegalnie eksportuje zboże z okupowanych portów na Krymie i Morzu Azowskim
Anomalia w łańcuchach dostaw. Sezon przygotowań do Świąt Bożego Narodzenia 2024 rozpoczął się wyjątkowo wcześnie
Eksplozja kontenera w chińskim porcie zakłóca łańcuchy dostaw
Meksyk zwiększył dostawy ropy na Kubę mimo ryzyka amerykańskich sankcji
Paryż 2024 za kulisami – CEVA Logistics o znaczeniu planowania i obsługi magazynowej