Branżowe media donoszą, że po raz pierwszy od sześciu lat do Hiszpanii przypłynął supertankowiec z amerykańską ropą.
Tankowiec Solana z około 2 milionami baryłek amerykańskiej ropy na pokładzie dotarł w połowie kwietnia do hiszpańskiego portu Bilbao, po czym popłynął do Rotterdamu i Wilhelmshaven.
Przed wyruszeniem do Europy Solana odbierała swój ładunek amerykańskiej ropy z mniejszych statków w amerykańskiej Zatoce Meksykańskiej. Supertankowce są popularnymi jednostkami stosowanymi na dłuższych trasach np. z USA do Azji. Smerykańska ropa jest dostarczana do Europy zazwyczaj na mniejszych statkach o ładowności od 600 000 do 1 miliona baryłek.
Supertankowce będą coraz częściej wykorzystywane do transportu ropy ze Stanów Zjednoczonych do Europy, ponieważ klienci w regionie poszukują alternatyw dla rosyjskiego paliwa. W maju kolejny supertankowiec z amerykańską ropą przyjmą Niemcy.
Jak wynika z danych zebranych przez Bloomberga, w tym roku cztery supertankowce przetransportowały ropę między Stanami Zjednoczonymi a Europą, podczas gdy w tym samym okresie ubiegłego roku tylko jeden. Solana dotarła do Hiszpanii jako pierwszy supertankowiec z amerykańską ropą, który odbył tę podróż od czasu zniesienia przez Waszyngton zakazu eksportu ropy w grudniu 2015 roku.
Supertankowce powoli zyskują popularność wśród europejskich nabywców, zwłaszcza w Rotterdamie, głównym europejskim centrum rafinacji i magazynowania ropy. Niemcy również zaczęły stawać się kluczowym miejscem docelowym dla supertankowców, zaraz po tym jak otrzymały kilka dużych transportów ropy w 2020 i 2021 roku.
Biednemu zawsze wiatr w oczy. Energetyka wiatrowa coraz silniejsza, ale w Polsce na pół gwizdka
Ørsted pomyślnie testuje nową technologię instalacji monopali
Polenergia chce pozyskać miliard złotych z Zielonych Obligacji
PSEW w Senacie o potrzebach sektora offshore wind
MKiŚ: jesienią nowelizacja ustawy o morskich farmach wiatrowych
Polski Pawilon Energetyki Wiatrowej na WindEnergy w Hamburgu ponownie pod przewodnictwem PSEW