Holenderska firma Super B produkuje wysokiej jakości baterie litowo-żelazowo-fosforanowe (LiFePO4) od 2007 roku i posiada bogate doświadczenie na rynku morskim, kamperów i sportów motorowych. Była to jedna z pierwszych firm, która wprowadziła baterie litowe na rynki pracy o trudnych warunkach.
Portfolio firmy Super B obejmuje również zestawy akumulatorów dla sektora morskiego – rozwiązania wysokoenergetyczne dla zastosowań związanych z zasilaniem urządzeń pokładowych i napędów elektrycznych. Część globalnego sukcesu firmy można przypisać rządowi Holandii, który bardzo wspiera ruch "go electric". W 2016 roku Super B zmodernizowała łodzie turystyczne w Amsterdamie z napędu diesla na elektryczny. Jednostki wyposażano w baterie o łącznej pojemności 158 kWh przy napięciu 144 V. Na jednym ładowaniu mogą pracować przez trzy dni. Modułowa konstrukcja akumulatorów litowych Super B sprawia, że nadają się one także do mniejszych systemów, zaczynających się od 12 V.
Do 2025 roku wszystkie łodzie w Amsterdamie muszą być elektryczne, jeśli chcą wpływać do centralnych kanałów miasta. Takie egzekwowanie prawa wspiera innowacje technologiczne. Operatorzy łodzi oszczędzają na kosztach utrzymania i wydatkach na olej napędowy. W porównaniu z tradycyjnymi akumulatorami kwasowo-ołowiowymi, baterie litowe wymagają znacznie mniej miejsca – a oszczędność miejsca i wagi przekłada się na większą pojemność pasażerską. Większość akumulatorów litowych jest obecnie wytwarzana w krajach o niskich kosztach produkcji, co często przekłada się na ich obniżoną jakość. Wewnętrzna konstrukcja i wysoka jakość zastosowanych ogniw w baterii Super B sprawiają, że jest to produkt najwyższego gatunku – firma podaje żywotność 3 500 cykli przy 100% rozładowania głębokiego. Tak więc nawet jeśli codziennie całkowicie rozładujesz baterię, będzie ona działać przez co najmniej 10 lat. Wiele konkurencyjnych produktów miałoby trudności z dorównaniem takiej wydajności.
Mówi się o tym, że baterie litowe są niebezpieczne i mogą ulec samozapłonowi. Dotyczy to głównie baterii litowych niklowo-magnezowo-kobaltowych (NMC), które znane są z tego, że mogą ulec zapaleniu w temperaturze około 150 stopni Celsjusza – po zapaleniu się ogniw, proces ten postępuje i jest nie do zatrzymania. Kobalt nie jest stosowany w bateriach litowo-żelazowo-fosforanowych firmy Super B. Ze względu na inną chemię ogniw, baterie LFP nie ulegają samozapłonowi. Są bezpieczniejsze od akumulatorów kwasowo-ołowiowych, które przy niewłaściwej konserwacji wydzielają wybuchowy wodór.
Jakość samych ogniw nie musi oznaczać, że bateria będzie produktem dobrego gatunku. Super B posiada opatentowaną technikę spawania ogniw w celu uzyskania minimalnego oporu. Zaletami są duża wydajność, szybkość rozładowywania i bardzo niskie generowanie energii cieplnej. Każdy akumulator Super B ma zintegrowany system zarządzania baterią (BMS). Każda bateria jest tak dobra, jak jej najsłabsze ogniwo – BMS utrzymuje wszystkie ogniwa na jednakowym poziomie. Oprócz równoważenia ogniw, BMS kontroluje temperaturę, napięcie, prąd i stan naładowania. Jeśli BMS wykryje usterkę, wyłącza akumulator, aby go nie uszkodzić.
W przypadku zasilania systemów i urządzeń pokładowych na łodziach, bogate doświadczenie firmy obejmuje współpracę ze znanymi konstruktorami jachtów, takimi jak Beneteau. Zastosowanie baterii litowych umożliwia korzystanie z urządzeń elektrycznych na pokładzie, takich jak czajnik, suszarka do włosów czy klimatyzator, nawet gdy silnik nie pracuje.
Nowy Sztynort wygrywa 3 rundę Ekstraklasy
Miliarderzy Bezos, Gates i Arnault przypłynęli superjachtami na Sardynię
Nowe miejsca postojowe dla skuterów w marinie Centrum Żeglarskiego w Szczecinie
Turyści z Niemiec i Czech dominują nad polskim morzem
Wielkie zainteresowanie regatami na Zatoce Gdańskiej. Podsumowanie Energa Nord Cup Gdańsk 2024
W Gdyni rozegra się rywalizacja o awans do żeglarskiej Ekstraklasy