• <

Straż Graniczna skontrolowała i zawróciła do portu łódź rybacką

02.03.2023 20:32 Źródło: MOSG
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Straż Graniczna skontrolowała i zawróciła do portu łódź rybacką

Partnerzy portalu

Straż Graniczna skontrolowała i zawróciła do portu łódź rybacką - GospodarkaMorska.pl
MOSG

Funkcjonariusze z Pomorskiego Dywizjonu Straży Granicznej, wchodzącego w skład Morskiego Oddziału SG, przeprowadzili 28 lutego kontrolę łodzi rybackiej. W trakcie rewizji okazało się, że większość członków załogi na pokładzie nie ma wymaganych świadectw przeszkolenia.

To była rutynowa kontrola zrealizowana podczas patrolowania morza terytorialnego. Załoga jednostki pływającej SG-216 Strażnik-6 nieopodal portu w Dziwnowie postanowiła sprawdzić jednostkę rybacką, której rybacy zajęci byli wydawaniem sieci. Załoga liczyła trzy osoby. Jak się okazało, dwie z nich nie miały obowiązkowych świadectw przeszkolenia z zakresu indywidualnych technik ratunkowych, przeciwpożarowego i z pierwszej pomocy medycznej. Dowódca patrolowca nakazał jednostce zawrócić do portu w Dziwnowie i zakazał dalszej żeglugi do czasu uzupełnienia braków w przeszkoleniu. O zdarzeniu został powiadomiony Kapitanat Portu Dziwnów. W związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami do administracji morskiej trafi wniosek o wszczęcie postępowania administracyjnego.

Znaczenie aktualizowania świadectw ze znajomości technik i zasad bezpieczeństwa w trakcie przebywania na morzu jest ważne z racji na szereg zagrożeń. Pozwala również uniknąć sytuacji, że do załogi są zatrudniane osoby nie posiadające ani uprawnień, ani tym bardziej wiedzy odnośnie procedur związanych z żeglugą i pracą morską. Dzięki temu służby mogą skuteczniej zwalczać proceder zatrudniania "na czarno", pomijając obowiązkowe procedury.

Strażnik-6 (SG-216) to łódź interwencyjno-pościgowa typu IC 16 M III. Łącznie cztery tego rodzaju służą w Morskim Oddziale Straży Granicznej, oznaczone jako SG-213 do SG-216 i nazwane Strażnik-4 aż do Strażnik-6. Jej długość wynosi 15,9 metrów, a wyporność ok. 20 ton. Osiąga prędkość do 42 węzłów, a zasięg działania jednostki wynosi 300 mil morskich. Kadłub jest wykonany z aluminium. Jednostka posiada zintegrowany system nawigacyjny, napęd strugowodny, dwa silniki wysokoprężne. Załoga liczy czterech funkcjonariuszy SG. Co wyróżnia MOSG na tle reszty formacji, jej członkowie mają w użyciu stopnie oraz uniformy podobne do tych używanych w polskiej Marynarce Wojennej, z pewnymi różnicami. Jednostki typu IC 16 M III mają możliwość dodatkowego transportu do sześciu osób.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.