Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk oraz pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Marcin Horała podpisali w obecności premiera RP Mateusza Morawieckiego porozumienie w sprawie poprawy dostępu do Portu Gdynia. Prace przygotowawcze do budowy tzw. Drogi Czerwonej w Gdyni zostaną sfinansowane z Programu Wieloletniego CPK w latach 2020-2023.
Droga Czerwona zapewni bezpośrednie połączenie Portu Gdynia z siecią dróg krajowych, w tym z trasą ekspresową S6. Nowy dwujezdniowy odcinek poprowadzi od Portu Gdynia do skrzyżowania ul. Morskiej z Obwodnicą Trójmiasta i ma zastąpić remontowaną Estakadę Kwiatkowskiego. Inwestycja poprawi dostępność portu od strony lądu, a tym samym zwiększy jego możliwości przeładunkowe.
Szacowana łączna wartość budowy Drogi Czerwonej, bezpośredniego łącznika z obwodnicą trójmiejską, to ponad 1,5 mld zł, a jej realizacja przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad zaplanowana jest w latach 2020-2028.
"Trasa Czerwona, którą tutaj inicjujemy jest bardzo ważnym elementem rozbudowy naszej infrastruktury portowej w szerszym rozumieniu tego słowa. Polskie porty (...) razem wzięte były mniejsze od jednego portu w Hamburgu i cały czas jeszcze gonimy Hamburg, ale jesteśmy już bardzo blisko. To pokazuje, jak dynamiczny rozwój miał miejsce w ostatnich latach. Pozytywne koło zamachowe gospodarki może się kręcić coraz szybciej.
Dzisiaj, przy wyjściu z kryzysu koronawirusowego bardzo potrzebujemy
takich inwestycji " - mówił w Gdyni Mateusz Morawiecki.
Premier podkreślił również, że tak duże inwestycje przyciągają inwestorów z całego świata. Tłumaczył, że miejsce konferencji w pobliżu gdyńskiego Muzeum Emigracji jest symboliczne, bo to właśnie stąd Polacy wypływali zagranicę i często już nigdy nie wracali.
Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk i
wiceminister Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK, zobowiązali się,
że podejmą wspólne działania w celu realizacji tego przedsięwzięcia.
Finansowanie
prac przygotowawczych dla Drogi Czerwonej zostało przewidziane w ramach
Programu Społeczno-Gospodarczego wchodzącego w skład Programu
Wieloletniego, o którym jest mowa w Ustawie z 10 maja 2018 r. o
Centralnym Porcie Komunikacyjnym. Program Wieloletni CPK, który jest już
na ostatnim etapie uzgodnień na poziomie rządowym, zapewni finansowanie
w latach 2020-2023 dla prac przygotowawczych do inwestycji w nowe
lotnisko przesiadkowe dla Polski, nowe linie kolejowe (tzw. szprychy) i
inwestycje komplementarne.
"W rozwoju portów morskich niezwykle ważne jest zapewnienie bezpiecznego dostępu do terminali zarówno od strony morza, jak też lądu. Oprócz dostępu kolejowego w Gdyni ogromne znaczenie ma budowa tzw. Drogi Czerwonej. Cieszę się, że znajduje ona swoje miejsce w strategii budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego", powiedział Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.
Przypomniał, że 2019 rok był bardzo dobry dla polskich portów morskich. Przeładowano ponad 100 mln ton towarów, co - zdaniem ministra - jest absolutnym rekordem.
"Mimo pandemii i dramatycznego spadku przeładunków na początku roku, dzisiaj możemy powiedzieć, że Port Gdynia obronił się. Jego dynamika wynosi 99 proc., czyli już teraz jesteśmy na poziomie przeładunków zeszłorocznych" - dodał minister Gróbarczyk.
Jak
mówił wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin
Horała, dwa przedsięwzięcia: port w Gdyni i Centralny Port Komunikacyjny
zawiązują partnerstwo. "Owocem tego będzie sfinansowanie Drogi
Czerwonej ze środków programu CPK" - tłumaczył.
"Będziemy świadkami kolejnego złotego wieku w porcie w Gdyni i rozwoju CPK, a co za tym idzie rozwoju Polski" - dodał Horała.
W
osobnym podpisanym porozumieniu o współpracy spółki Zarząd Portu
Morskiego Gdynia i Centralny Port Komunikacyjny zobowiązały się do
ścisłej współpracy przy realizacji istotnych projektów inwestycyjnych.
"Budowa
inwestycji drogowych i kolejowych znacząco przyspieszy realizację
kluczowych dla gospodarki morskiej i krajowej projektów, takich jak Port
Zewnętrzny. Budowa Drogi Czerwonej będzie stymulacją do rozwoju
regionu, ale także wsparciem dla działań na rzecz nowych połączeń
żeglugowych w basenie Morza Bałtyckiego", powiedział Adam Meller,
prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Istotne znaczenie dla
trójmiejskich portów mają też planowane inwestycje kolejowe CPK na
Pomorzu, w szczególności budowa nowej linii kolejowej nr 5
CPK–Płock–Grudziądz–Gdańsk i modernizacja istniejących linii kolejowych
nr 131, 201 i 202 przez Trójmiasto do Słupska. Umożliwią one np.
osiągnięcie czasu przejazdu z Gdyni do Warszawy w 2 godz. 25 min. a do
CPK w 2 godz. 10 min.
"Te inwestycje oznaczają rozdzielenie
komunikacji pasażerskiej i towarowej, a tym samym zwiększenie
przepustowości sieci kolejowej na potrzeby przewozów towarowych.
Skrócenie czasu transportu do i z portów morskich będzie miało kluczowe
znaczenie dla ich dalszego rozwoju", mówił Mikołaj Wild, prezes spółki
CPK.
Strategiczną inwestycją Portu Gdynia jest Port
Zewnętrzny, którego budowa stała się koniecznością w obliczu rosnącej
konkurencji rynkowej oraz wobec prognoz popytu na przeładunki
kontenerowe, przewidujących wzrost w polskich portach morskich do
poziomu ok. 9,5 mln TEU w 2050 r.
Budowa Portu Zewnętrznego
przygotowywana jest w modelu Partnerstwa Publiczno-Prywatnego (PPP).
Oznacza to, że firmy będą partycypować w kosztach inwestycji, w zamian
za prawo do prowadzenia działalności związanej z przeładunkiem towarów.
To dlatego wiceminister funduszy i polityki regionalnej Waldemar Buda,
pełnomocnik rządu ds. PPP, podpisał dziś z prezesem Adamem Mellerem z
Portu Gdynia w sprawie kontynuacji przygotowania projektu PPP.
"Budowa
nowej infrastruktury ma istotne znaczenie dla konkurencyjności każdego
portu, a zastosowanie modelu PPP stworzy możliwość optymalizacji
wydatków publicznych. Kluczową kwestią dla projektu Portu Zewnętrznego
jest zapewnienie koniecznej infrastruktury dostępowej, zarówno od strony
lądu jak i morza", powiedział wiceminister funduszy i polityki
regionalnej Waldemar Buda.
Dla Portu Gdynia istotną kwestią
jest budowa falochronów, która umożliwi dostęp dla statków o większym
tonażu, a będzie skoordynowana z powstaniem dodatkowego toru
podejściowego do portu wojennego. Falochrony staną się także osłoną dla
obecnie funkcjonującego wejścia do portu; ułatwią ruch statków
handlowych przy Porcie Zewnętrznym, jak i promów oraz statków
wycieczkowych wchodzących do Portu Gdynia.
Port Gdynia pełni funkcję punktu węzłowego międzynarodowej sieci bazowej TEN-T. Znajduje się on na wejściu korytarza Bałtyk–Adriatyk, którego przedłużeniem jest łącząca Gdynię ze Szwecją Autostrada Morska Gdynia–Karlskrona.
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych
Gróbarczyk: śledztwo prokuratury sterowane politycznie, to atak na przekop przez Mierzeję Wiślaną
Bando: zwiększenie tranzytu ropy do Niemiec bez uszczerbku dla polskich rafinerii
Wakacje w pełni zatem odpalamy „Lato z Portem Gdańsk i Baltic Hub”