PMK
Dziś (16.05) operator BC Ferries zaplanował wejście do eksploatacji promu Salish Orca. Ta nowoczesna jednostka z napędem na LNG powstała w stoczni Remontowa Shipbuidling.
Salish Orca dotarła do Kanady 11 stycznia tego roku. Przez kolejne miesiące załoga zapoznawała się ze statkiem i procedurami jego eksploatacji. Przeszła także specjalne szkolenia. Jednostka będzie pływała na linii łączącej miejscowości Comox i Powell River.
Salish Orca to pierwszy z trzech promów klasy „Salish” zamówionych w stoczni Remontowa Shipbuilding. Jest nowoczesny i ekologiczny, a jego charakterystyczną cechą są namalowane na kadłubie orki. Ich autorką jest kanadyjska artystka Darlene Gait. Nazwa statku ma uhonorować mieszkańców wybrzeża Salish i jednocześnie wskazuje na rejon eksploatacji – Morze Salish.
Jednostka może być zasilana gazem LNG lub alternatywnie paliwem diesla o niskiej zawartości siarki. Ma 107,2 m długości, 24 m szerokości, a jej całkowita wysokość to 6,637 m. Prom może zabrać na pokład 600 osób oraz 150 pojazdów osobowych.
Salish Orca zastąpi Queen of Burnaby, która we flocie kanadyjskiego armatora znajduje się już od 50 lat. Dzięki zastosowaniu najnowocześniejszych technologii nowy prom znacznie zwiększy możliwości transportowe armatora, zapewniając równocześnie wysoki stopień bezpieczeństwa pasażerów.
Salish Orca w liczbach
długość całkowita: 107,20 m
długość między pionami: ok. 103,45 m
szerokość konstrukcyjna: 23,50 m
szerokość maks.: 24,00 m
wysokość do pokładu głównego: 6,60 m
zanurzenie konstrukcyjne: ok. 4,65 m
maks. prędkość eksploatacyjna: 15,5 węzła
liczba pasażerów i załogi: 600
miejsca siedzące w pomieszczeniach pasażerskich: 480 miejsca siedzące na pokładach otwartych: 176
ładowność samochodów osobowych: 150 pojemność zbiornika na paliwo LNG: ok. 130 m3
pojemność zbiorników na paliwo diesel: ok. 90 m3
pojemność zbiorników na wodę pitną: ok. 30 m3
pojemność zbiorników na wodę słodką techniczną: ok. 30 m3
notacja klasy: LR +100 A1 Passenger and Vehicle Ferry, „Strait of Georgia Service” + LMC, GF, CCS, IWS, ECO-, (A, GW, NOx-2, P, R, DIST, SOx), IHM/Green Passport, PCAC (33)
moc silników napędu głównego: 3 x 1480 kW/3 x 1425 kWe, 600 V, 60 Hz
silniki elektryczne pędników: 3 x ok. 1800 kW
dwuśrubowe pędniki azymutalne: 2 x ok. 1750 kW
awaryjny zespół prądotwórczy: 1 x 325 kWe, 600 V, 60 Hz
Domenico Millelire już na wodzie. To ostatni okręt z serii dużych patrolowców budowanych przez Fincantieri
Łódź do wydrukowania? W Dubaju rozpoczęły się pierwsze próby jednostki stworzonej z użyciem drukarki 3D
Paweł Lulewicz kończy kadencję na stanowisku prezesa zarządu PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o.
Hanwha Ocean położyła stępkę pod okręt podwodny dla Korei Południowej. Firma oferuje podobne w ramach programu "Orka"
USA, Finlandia i Kanada zacieśniają współpracę przy budowie lodołamaczy
PGZ i Rohde & Schwarz podpisują kolejną umowę w sprawie wyposażenia dla fregat programu "Miecznik"