Norweski armator Øra AS podpisał kontrakt na zakup Selfa Elmax 1099 - pierwszego na świecie elektrycznego statku rybackiego. Jednostka zaprojektowana przez biuro Selfa Arctic AS otrzyma nazwę Karoline. Konstrukcja kutra rozpoczęła się już zeszłej jesieni, dotąd nie było jednak chętnych na kupno przełomowego statku.
Selfa Elmax 1099 będzie wyposażony w komplet generatorów o mocy 195 kW każdy, które będą zasilały napęd elektryczny statku. Pozwoli to poławiać ryby bez emisji szkodliwych dla środowiska substancji. Nowoczesne rozwiązanie spowoduje także spadek zużycia paliwa o 60-70 proc oraz obniżenie hałasu oraz wibracji wytwarzanych przez jednostkę. Selfa Elmax będzie także wyposażony w pokładowy generator, więc jego zasięg będzie nieograniczony. Czas ładowania generatora w porcie wynosi od 6 do 8 godzin.
Statek wraz z napędem został zaprojektowany przez firmę Selfa Arctic AS do spółki z koncernem Siemens. Celem obu przedsiębiorstw było zlikwidowanie emisji CO2 w czasie pracy jednostki niezwiązanej z podróżą. Budowa Selfa Elmax 1099 była finansowana przez norweski rząd, a sam statek będzie oficjalnie zaprezentowany w sierpniu przez premiera tego kraju – Erna Solberga. Miesiąc później jednostka ma trafić prosto do armatora Øra AS.
Podobne rozwiązanie zainstalowano na promie Ampere, zbudowanym w gdańskiej stoczni Aluship, który w w tym roku już rozpoczął swoją pracę. Ampere zyskał etykietę pierwszego w pełni napędzanego bateriami promu samochodowego na świecie. Prom kursuje w barwach norweskiego armatora Norled, może zabrać na pokład 360 pasażerów oraz 120 pojazdów. Elektryczna jednostka rozwija prędkość ok. 12 węzłów.
Domenico Millelire już na wodzie. To ostatni okręt z serii dużych patrolowców budowanych przez Fincantieri
Łódź do wydrukowania? W Dubaju rozpoczęły się pierwsze próby jednostki stworzonej z użyciem drukarki 3D
Paweł Lulewicz kończy kadencję na stanowisku prezesa zarządu PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o.
Hanwha Ocean położyła stępkę pod okręt podwodny dla Korei Południowej. Firma oferuje podobne w ramach programu "Orka"
USA, Finlandia i Kanada zacieśniają współpracę przy budowie lodołamaczy
PGZ i Rohde & Schwarz podpisują kolejną umowę w sprawie wyposażenia dla fregat programu "Miecznik"