• <
nauta_2024

W lipcu wodowanie pierwszego statku dla Urzędów Morskich

pc

24.04.2019 03:43 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki W lipcu wodowanie pierwszego statku dla Urzędów Morskich

Partnerzy portalu

W lipcu wodowanie pierwszego statku dla Urzędów Morskich - GospodarkaMorska.pl

W lipcu wodowanie pierwszego wielozadaniowego statku dla Urzędów Morskich – poinformował Radio Szczecin Zenon Kozłowski, zastępca dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie. Obie jednostki powstają w stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku. Mają być gotowe w połowie 2020 r.

– Trwa montaż kadłubów jednostek. W tej chwili są one na etapie składania poszczególnych elementów. W pierwszej jednostce jest scalany kadłub i można powiedzieć, że 80 procent kadłuba jest scalone. Trwa wyposażenie wnętrza, czyli rurowanie, wykonywane są fundamenty – powiedział Radiu Szczecin Kozłowski.

Radio Szczecin poinformowało, że na razie nie wiadomo, która jednostka jako pierwsza trafi do Urzędu Morskiego w Szczecinie lub Urzędu Morskiego w Gdyni. Ma zadecydować o tym losowanie.

– Najprawdopodobniej nazwy będą kontynuacją nazw dwóch statków, które są w tej chwili. Będzie dodany np. Planeta 2 czy Zodiak 2. Nie ustaliliśmy szczegółów – powiedział w rozmowie z Radiem Szczecin Kozłowski.

Lipcowe wodowanie pierwszej jednostki dla Urzędów Morskich zapowiadał także w marcu tego roku Marcin Ryngwelski, prezes Remontowa Shipbuilding, podczas uroczystości położenia stępki pod budowę drugiej jednostki z serii – B 618/2.

– Pierwsza jednostka w lipcu zostanie zwodowana, aktualnie trwa prefabrykacja i budowa kadłuba. Druga jednostka – dzisiaj położyliśmy stępkę, czyli faktycznie zaczęliśmy budować konstrukcję kadłuba. Wszystko idzie zgodnie z planem, także bardzo optymistycznie patrzymy na ten projekt – mówił Ryngwelski w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl.

Wielozadaniowe jednostki dla urzędów morskich będą wykorzystywane na podległych im obszarach w Szczecinie i w Gdyni.

– Kadłub jest przystosowany do łamania lodu. Zasadnicza funkcja to obsługa oznakowania nawigacyjnego, stąd mamy dźwig. Do tego pełen zestaw urządzeń do pomiarów hydrograficznych, czyli badania czystości akwenów, ich głębokości oraz szlaków żeglugowych na Bałtyku. Dodatkowo, funkcje, które te statki mogą pełnić, to jest statek do zwalczania rozlewów, statek przeciwpożarowy, holownik, ale również w ostateczności statek do ratowania rozbitków – wymieniał w marcu tego roku w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Zenon Kozłowski, zastępca dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie ds. oznakowania nawigacyjnego.

Każdy ze statków ma mieć długość około 60 m i szerokość 12,8 m. Jednostki będą osiągać prędkość 15 w.

Nadbudówka z pomieszczeniami mieszkalnymi i technicznymi usytuowana będzie w rejonie dziobu/śródokręcia z otwartym pokładem w rejonie rufy. Poszycie kadłuba jak dla lodołamacza, wzmocnione wg wymagań klasy lodowej L1, kształt dziobu odpowiedni dla kruszenia lodu. Jednostki będą posiadały spalinowo-elektryczny system napędu pozwalający na elastyczne wykorzystanie mocy przy wypełnianiu rożnych funkcji.

Energię elektryczną dostarczą cztery agregaty prądotwórcze o mocy około 4x1000 kWe o napięciu 690V 50/60Hz, poprzez transformatory zasilane będą odbiory 440V i 230V. W zależności od potrzeb, mogą pracować cztery, trzy, dwa lub jeden dowolny agregat. Agregat awaryjny zasili sieć 440V i 230V 50/60 Hz.

Główny napęd będą stanowić dwa pędniki azymutalne ze stałą śrubą w dyszy z napędem elektrycznym 690V, 50/60 Hz. W części dziobowej statku zostanie zainstalowane urządzenie napędowo-sterowe.

Na pokładzie będzie zamontowany dźwig pokładowy typu dostosowanego do funkcji o wysięgu minimum od 17 do 25 m. Na śródokręciu natomiast przewidziano dwie ładownie oraz dwa podpokładowe zbiorniki dla gromadzenia zebranych zanieczyszczeń ropopochodnych.

Na statku będą zainstalowane urządzenia i wyposażenie hydrograficzne do pomiarów morskich, w tym do obsługi pojazdu podwodnego (ROV). Przewidziano także oddzielną kabinę hydrograficzną z odpowiednim wyposażeniem niezbędnym dla wykonania opracowań pomiarów.

Podstawowa załoga statku to sześć osób. Na jednostkach będzie mógł pracować także piętnastoosobowy specjalistyczny personel.

Statki będą przeznaczone do realizacji zadań statutowych Urzędu Morskiego w Szczecinie i w Gdyni. Budowę nadzoruje Polski Rejestr Statków. Jednostki powstają w oparciu o projekt biura projektowego Remontowa Marine Design & Consulting.

Dwie nowoczesne jednostki zastąpią dwa ponad 35-letnie bliźniacze statki – gdyńskiego Zodiaka i szczecińską Planetę.

Inwestycja jest realizowana z Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko”. Wartość umowy to ok. 213,5 mln zł. 85 proc. pochodzi z funduszy unijnych.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.