ew
Fińska grupa technologiczna Wärtsilä z powodzeniem przeprowadziła testy swojego innowacyjnego systemu automatycznego dokowania (autodocking technology). Testy przeprowadzono na "Folgefonn", 83-metrowym promie z napędem hybrydowym, należącym do czołowego norweskiego przewoźnika Norled.
System automatycznego dokowania czyli prowadzącego procedurę podejścia do nabrzeża, manewrów portowych i cumowania zainstalowany na promie jest pierwszym tego typu na świecie. Testy rozpoczęto w styczniu i zostały zakończone kilka dni temu, rzeczywistymi próbami w porcie. Co ciekawe, według informacji zawartych w oświadczeniu firmy: "kapitan nie musiał w żadnym momencie sterować ręcznie".
Procedura automatycznego dokowania była uruchamiana około 2000 metrów od docelowego miejsca. Statek poruszał się początkowo z normalną prędkością tranzytową a następnie stopniowo ją obniżał. System wykonywał cały manewr aż do momentu, w którym Folgefonn stawał bezpiecznie przy nabrzeżu. W przypadku wychodzenia z portu, była używana identyczna procedura, ale w odwrócony sposób.
Pełne manewrowanie statkiem, w tym sterowanie i napęd, jest automatycznie kontrolowane przez oprogramowanie. Jednak w każdej chwili możliwa jest ręczna interwencja i przejęcie kontroli.
Według zapewnień twórców: "System automatycznego dokowania poprawia bezpieczeństwo, minimalizuje błąd ludzki. Dodatkowo, silniki są wykorzystywane w maksymalnie wydajny sposób."
Norled udostępnił prom "Folgefonn" firmie Wärtsilä aby ta mogła dalej testować swoje systemy wchodzące w skład Wärtsilä Smart Marine. Wśród już zainstalowanych i przetestowanych technologii Wärtsilä są m.in. system optymalizacji energii, hybrydowy układ napędowy, bezprzewodowe indukcyjne ładowanie akumulatorów i magazynowanie energii.
"Dziękujemy Norlowi za cenną współpracę w tym projekcie. Testy te stanowią ważny element ogólnej wizji inteligentnego morskiego systemu Wärtsilä. Automatyczne dokowanie może stać się istotną częścią naszej oferty, będzie także promowało nasze działania prowadzące do transformacji w nową erę wysokiej wydajności ", mówi Roger Holm, prezes, Wärtsilä Marine Solutions .
W 2017 roku ten sam zespół Wärtsilä z powodzeniem przetestował zdalne sterowanie i manewrowanie statkiem płynącym po Morzu Północnym -Highland Chieftain, ze stacji w San Diego, odległej o 5000 mil morskich (ok. 8000 km).
Domenico Millelire już na wodzie. To ostatni okręt z serii dużych patrolowców budowanych przez Fincantieri
Łódź do wydrukowania? W Dubaju rozpoczęły się pierwsze próby jednostki stworzonej z użyciem drukarki 3D
Paweł Lulewicz kończy kadencję na stanowisku prezesa zarządu PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o.
Hanwha Ocean położyła stępkę pod okręt podwodny dla Korei Południowej. Firma oferuje podobne w ramach programu "Orka"
USA, Finlandia i Kanada zacieśniają współpracę przy budowie lodołamaczy
PGZ i Rohde & Schwarz podpisują kolejną umowę w sprawie wyposażenia dla fregat programu "Miecznik"