pc
Studenci Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie kończą konstruowanie jednoosobowej łodzi zasilanej energią słoneczną, która wystartuje w międzynarodowych zawodach tego typu konstrukcji w Monako w lipcu tego roku. Wodowanie łodzi zaplanowano na czerwiec.
Studenci Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie wezmą udział w prestiżowych, międzynarodowych zawodach łodzi solarnych: Monaco Solar & Electric Boat Challenge, które odbędą się między 13 a 15 lipca. AGH Solar Boat zmierzy się z kilkunastoma innymi konstrukcjami tego typu z całego świata. Zespół krakowskiej uczelni będzie jedynym reprezentantem Polski.
Projekt AGH Solar Boat realizuje kilkudziesięcioosobowy, interdyscyplinarny zespół studentów skupionych w Studenckim Kole Naukowym Eko-Energia działającym przy Wydziale Energetyki i Paliw oraz Akademickim Klubie Żeglarskim AGH. Konstruktorzy łodzi łączą pasję żeglarską oraz naukową w zakresie wykorzystania alternatywnych źródeł zasilania.
– Tacy ludzie zmieniają świat. Kiedy przyszli do mnie z pomysłem wydał mi się fantastyczny i trochę szalony – oceniła w środę podczas prezentacji projektu prorektor ds. studenckich AGH dr hab. Anna Siwik.
Jak zaznaczył prorektor ds. współpracy AGH prof. Jerzy Lis, pomysł skonstruowania łodzi solarnej na zawody w Monako to przykład inicjatywy studentów wynikającej z ich pasji i ambicji. – Ta działalność znalazła szybko partnera w postaci światowej firmy działającej w segmencie najnowocześniejszych rozwiązań telekomunikacyjnych – powiedział. Studentów w zakresie programowania łodzi wspiera bowiem firma technologiczna Ericsson.
Jak podkreślają konstruktorzy, projekt AGH Solar Boat ma charakter interdyscyplinarny, łączący najnowsze rozwiązania z wielu dziedzin. – Naszym założeniem jest, aby skonstruować łódź od początku do końca samodzielnie. Pracujemy nad nią po godzinach, w ramach wolontariatu – zaznaczyła Agata Halińska, jedna z koordynatorek projektu.
Do tej pory studenci wykonali 6-metrowy kadłub łodzi z kompozytu węglowego, co dało jej niską wagę. Inne zespoły pracują nad napędem solarnym, elektroniką i oprogramowaniem, które będą odpowiadać za sterowanie pojazdem. Wodowanie łodzi zaplanowano na połowę czerwca.
Dzięki partnerstwu z firmą Ericsson studenci mogą konsultować zagadnienia związane z programowaniem łodzi z mentorami na co dzień zajmującymi się kodowaniem. Współpraca studentów AGH oraz firmy Ericsson obejmuje prace programistyczne nad algorytmem sterowania. Dodatkowo przygotowywany jest osprzęt elektryczny, który zostanie zamontowany na pokładzie łodzi.
– Ujęły nas w tym projekcie dwie rzeczy: studenci, którzy postanowili sami coś zrobić, mieć pomysł i inicjatywę do jego zrealizowania, oraz jego interdyscyplinarność – jest on technologicznie zaawansowany i szalenie ciekawy – ocenił Paweł Szczerkowski, szef centrum badań i rozwoju Ericsson w Polsce.
Łódź solarna ma osiągać prędkość około 20 węzłów (10 m/s). Jak zdradzają konstruktorzy, będzie to możliwe dzięki specjalnym pylonom zamontowanym do dna, które po uzyskaniu odpowiedniej prędkości uniosą kadłub nad wodę.
Domenico Millelire już na wodzie. To ostatni okręt z serii dużych patrolowców budowanych przez Fincantieri
Łódź do wydrukowania? W Dubaju rozpoczęły się pierwsze próby jednostki stworzonej z użyciem drukarki 3D
Paweł Lulewicz kończy kadencję na stanowisku prezesa zarządu PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o.
Hanwha Ocean położyła stępkę pod okręt podwodny dla Korei Południowej. Firma oferuje podobne w ramach programu "Orka"
USA, Finlandia i Kanada zacieśniają współpracę przy budowie lodołamaczy
PGZ i Rohde & Schwarz podpisują kolejną umowę w sprawie wyposażenia dla fregat programu "Miecznik"