ew/kleven.no
Stocznie Kleven Verft i Brodosplit połączą siły pod szyldem DIV Shipbuilding i zbudują luksusowy statek pasażerski o długości ponad 290 metrów. Apartamentowiec jest określany mianem "Yacht with a purpose" ("Jacht z misją").
Brodosplit będzie odpowiedzialny za większość stalowej konstrukcji kadłuba, jak również znaczną część instalacji technicznych. Częsciowo wyposażony kadłub zostanie następnie holowany do Kleven Verft w Norwegii, aby dokończyć prace i przygotować jednostkę do dostawy w 2024 r.
Jak powiedział Tomislav Debeljak, prezes i dyrektor generalny DIV Shipbuilding: "W trudnym czasie pandemii, otrzymaliśmy pełne wsparcie rządów zarówno Chorwacji, jak i Norwegii, które podzielają nasz entuzjazm dla tego ważnego projektu. Oczekujemy, że przyniesie on w najbliższych latach zatrudnienie tysiącom wysoko wykwalifikowanym pracownikom, od spawaczy po inżynierów".
Jak podkreślono w oficjalnym komunikacie, projekt i budowa apartamentowca ma pochłonąć ponad pięć milionów roboczogodzin. Stąd też optymistyczne przewidywania, że jednostka zagwarantuje korzyści tysiącom lokalnych rodzin w społecznościach wokół obu stoczni. Co więcej, projekt ma w znacznym stopniu przyczynić do dalszego rozwoju badań i innowacji w sektorze morskim w Chorwacji i Norwegii a także do wzmocnienia poprawy potencjału naukowego i technologicznego w szkołach i uczelniach.
M / Y NJORD został zaprojektowany przez zespół architektów, inżynierów i projektantów marynarki wojennej pod kierownictwem Jeana-Louisa Stutzmanna, wysoko cenionego architekta wnętrz z bogatą karierą w projektowaniu liniowców oceanicznych, jachtów i luksusowych mieszkań.
Według oficjalnych informacji, statek ma zostać zbudowanyzgodnie z najwyższymi specyfikacjami środowiskowymi przy użyciu najnowocześniejszych napędów i technologii aby znacznie ograniczyć szkodliwe dla środowiska emisje.
Projektanci Njord umieścili na apartamentowcu "profesjonalne laboratorium badań oceanograficznych i atmosferycznych z wyrafinowanym sprzętem monitorującym, który będzie stale zbierał istotne dane ze środowiska dla dobra społeczności naukowej".
Sprzęt laboratorium będzie wykorzystywał sztuczną inteligencję i ma obejmować skanery 3D, drony oraz obserwatorium z samopoziomującym się, żyroskopowo stabilizowanym teleskopem i przesuwanym szklanym dachem. Podczas całorocznej nawigacji Njord dookoła świata, naukowcy i eksperci będą badać zmieniające się środowisko, rejestrować stan zanieczyszczeń morza i powietrza, a także mapować dno oceanu. Wszystkie te informacje mają zostać udostępnione w celu "zrozumienia przez ludzkość oceanicznych tajemnic naszej planety".
W materiałach reklamowych, nowa jednostka jest reklamowana hasłami: "The Finest Address. Everywhere in the World" ("Najlepszy adres. Wszędzie na świecie") oraz "Yacht with a purpose" ( "Jacht z misją").
Więcej na temat jednostki TUTAJ
Domenico Millelire już na wodzie. To ostatni okręt z serii dużych patrolowców budowanych przez Fincantieri
Łódź do wydrukowania? W Dubaju rozpoczęły się pierwsze próby jednostki stworzonej z użyciem drukarki 3D
Paweł Lulewicz kończy kadencję na stanowisku prezesa zarządu PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o.
Hanwha Ocean położyła stępkę pod okręt podwodny dla Korei Południowej. Firma oferuje podobne w ramach programu "Orka"
USA, Finlandia i Kanada zacieśniają współpracę przy budowie lodołamaczy
PGZ i Rohde & Schwarz podpisują kolejną umowę w sprawie wyposażenia dla fregat programu "Miecznik"