Naukowcy z Norweskiego Uniwersytetu Nauki i Technologii (NTNU) pracują nad nowym mechanizmem, mającym zmniejszyć zużycie paliwa statku w czasie podróży. Razem z brytyjskim koncernem Rolls-Royce chcą przetestować system "Whale Tail" wzorowany na płetwie wieloryba.
Mechanizm "Whale Tail" (Ogon Wieloryba) składa się z wykonanych ze specjalnej folii płetw dołączonych do przedniej części kadłuba, które służą za stateczniki. W czasie podróży płetwy będą falowały zgodnie z ruchem statku, co przyczyni się do zmniejszenia oporu wody o 9-17 proc. System był testowany w Norwegii przy użyciu zeskalowanego modelu statku i warunkach atmosferycznych odpowiadających Morzu Północnemu i Morzu Norweskiemu.
- Nasze płetwy obniżają opór statku o 9-17 proc. przy falach poniżej 3 metrów – powiedział Eirik Bockmann, naukowiec z NTNU. - Z pewnością możemy osiągnąć jeszcze lepsze wyniki, gdy dostosujemy cały kadłub do naszej technologii.
To dopiero wstępne fazy testów nowego mechanizmu. Inżynierowie muszą jeszcze sprawdzić, jaka jest trwałość ich płetw i jak one wpływają na stabilność jednostki.
Domenico Millelire już na wodzie. To ostatni okręt z serii dużych patrolowców budowanych przez Fincantieri
Łódź do wydrukowania? W Dubaju rozpoczęły się pierwsze próby jednostki stworzonej z użyciem drukarki 3D
Paweł Lulewicz kończy kadencję na stanowisku prezesa zarządu PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o.
Hanwha Ocean położyła stępkę pod okręt podwodny dla Korei Południowej. Firma oferuje podobne w ramach programu "Orka"
USA, Finlandia i Kanada zacieśniają współpracę przy budowie lodołamaczy
PGZ i Rohde & Schwarz podpisują kolejną umowę w sprawie wyposażenia dla fregat programu "Miecznik"