30 kwietnia w Zakładzie Nowych Budów Stoczni Remontowej Nauta w Gdańsku odbyło się tradycyjne położenie stępki pod jednostkę do obsługi wież wiatrowych, która powstaje na zamówienie Havyard Ship Technology.
Zgodnie z kontraktem, zawartym pod koniec grudnia 2014 r., Nauta wybuduje jednostkę o długości prawie 84 m i szerokości 17 m. Statek będzie wykorzystywany przez załogę, zajmującą się serwisem i konserwacją wież wiatrowych. Jednostka posłuży do obsługi farmy wiatrowej Dudgeon, która powstaje u wybrzeży Norfolk w Wielkiej Brytanii.
Projekt statku przewiduje zastosowanie specjalnych rozwiązań technologicznych, umożliwiających pracę jednostki nawet w wyjątkowo trudnych warunkach pogodowych. Na statku zostanie zainstalowany m.in. system przejść, który pozwoli przedostanie się personelu z pokładu na farmę wiatrową nawet przy niesprzyjających warunkach atmosferycznych. Natomiast specjalny kształt dziobu umożliwi operowanie zarówno na spokojnych, jak i wzburzonych wodach. Rufa z dwiema płetwami dennymi zwiększy wydajność kadłuba i śrub napędowych. Dzięki temu eksploatacja jednostki będzie ekonomiczna i przyjazna środowisku.
- Planujemy, że budowa potrwa do listopada 2015 r. – mówi Ewa Jagielska Dyrektor Marketingu ds. Nowych Budów w Stoczni Remontowej Nauta.
Operatorem statku będzie duńska firma ESVAGT, która jest dostawcą usług związanych z zapewnianiem bezpieczeństwa na morzu, przede wszystkim w segmencie offshore i morskiej energetyki wiatrowej. Firma zarządza flotą 39 nowoczesnych jednostek pomocniczych, a 5 kolejnych statków jest obecnie w trakcie budowy.
Równolegle w stoczni Nauta trwają budowy kilku innych jednostek różnego typu. W portfelu zamówień są zarówno trawlery rybackie, jak i jednostki naukowo-badawcze. Różnicując naszą ofertę, jesteśmy w stanie pozyskać dostęp do większej grupy klientów – komentuje Ewa Jagielska.
***************************************************************************
Stocznia Nauta, należąca do grupy MARS Shipyards & Offshore, jest przykładem połączenia wieloletniej tradycji z nowoczesnością. Nauta jest najstarszą polską stocznią -prowadzi działalność nieprzerwanie od 88 lat. W ostatnich latach stocznia skupiała się przede wszystkim na działalności remontowej. Zwiększony potencjał dokowy i produkcyjny pozwala Naucie remontować nawet największe jednostki wpływające na Bałtyk. Na rynek nowych budów Nauta powróciła dwa lata temu, otwierając Zakład Nowych Budów na terenach gdańskich pochylni, gdzie zatrudnienie znalazło ponad 400. W tym czasie stocznia pozyskała kilkanaście kontraktów na budowę nowych jednostek i negocjuje kolejne zlecenia.
Havyard Group ASA to grupa firm działających w obszarze przemysłu stoczniowego, inżynierii morskiej, projektowania statków, a także dostarcza nowoczesne systemy wsparcia eksploatacji statków specjalnego przeznaczenia, statków rybackich oraz konstrukcji offshore. Havyard Group ASA jest notowana na giełdzie papierów wartościowych w Oslo.
Domenico Millelire już na wodzie. To ostatni okręt z serii dużych patrolowców budowanych przez Fincantieri
Łódź do wydrukowania? W Dubaju rozpoczęły się pierwsze próby jednostki stworzonej z użyciem drukarki 3D
Paweł Lulewicz kończy kadencję na stanowisku prezesa zarządu PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o.
Hanwha Ocean położyła stępkę pod okręt podwodny dla Korei Południowej. Firma oferuje podobne w ramach programu "Orka"
USA, Finlandia i Kanada zacieśniają współpracę przy budowie lodołamaczy
PGZ i Rohde & Schwarz podpisują kolejną umowę w sprawie wyposażenia dla fregat programu "Miecznik"