jk
Największy żaglowiec świata będzie zwodowany 10 czerwca w stoczni Brodosplit w Splicie. Projekt jednostki, szczególnie jego ożaglowanie i takielunek, powstał w pracowni znanego polskiego projektanta żaglowców Zygmunta Chorenia.
Żaglowiec jest budowany dla armatora Star Clippers, który posiada w swojej flocie już trzy podobne jednostki. Nowy statek ma być oddany do użytkowania jeszcze w 2017 r. Przejmie rolę największego żaglowca pasażerskiego, flagową jednostkę armatora - Royal Clipper - który może pomieścić 227 pasażerów.
Nowy pięciomasztowy żaglowiec pomieści 300 pasażerów oraz 139 osób załogi. Mierzy 162,22 m długości a powierzchnia jego żagla wynosi 6347m². Posiada 150 kabin i waży 8770 ton. Na jego pokładzie znajdują się cztery bary, trzy baseny, jadalnia, biblioteka, i platformy sportów wodnych i spa. Jednostka jest wzorowana na statku France II, zbudowanego w roku 1911, który w czasach swojej świetności był największym w historii żaglowcem świata.
Dodajmy, że Zygmunt Choreń jest najbardziej znanym polskim projektantem żaglowców, uzyskał nawet przydomek „ojciec żaglowców”. Spod jego ręki wyszły projekty największych na świecie statków żaglowych m.in. SV Royal Clipper, Fryderyk Chopin, STS Dar Młodzieży i pięć podobnych jednostek dla ZSRR. Co ważne, jachty, które powstały dla Związku Radzieckiego do dziś są eksploatowane.
Domenico Millelire już na wodzie. To ostatni okręt z serii dużych patrolowców budowanych przez Fincantieri
Łódź do wydrukowania? W Dubaju rozpoczęły się pierwsze próby jednostki stworzonej z użyciem drukarki 3D
Paweł Lulewicz kończy kadencję na stanowisku prezesa zarządu PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o.
Hanwha Ocean położyła stępkę pod okręt podwodny dla Korei Południowej. Firma oferuje podobne w ramach programu "Orka"
USA, Finlandia i Kanada zacieśniają współpracę przy budowie lodołamaczy
PGZ i Rohde & Schwarz podpisują kolejną umowę w sprawie wyposażenia dla fregat programu "Miecznik"