gm24
22 grudnia rozpoczęto operację przeholowania platformy Petro Giant z basenu Portu Północnego, gdzie w ostatnich miesiącach była przygotowywana do wierceń na Morzu Bałtyckim, na złoże B3 gdzie rozpocznie prace rekonstrukcyjne siedmiu odwiertów (B3-5, B3-6, B3-8, B3-9, B3-13, B3-14, B3-15).
Cała operacja od rozpoczęcia holowania, po pozycjonowanie oraz prealody, czyli dociążanie i stabilizację platformy w miejscu postoju ma potrwać około 70 godzin.
Zanim platforma została odholowana w miejsce pracy, musiła zostać odpowiednio oznakowana i przystosowana do potrzeb eksploatacji na Bałtyku. Prace przystosowawcze wymagane do odnowienia klasy oraz przeszkolenie załogi zostały przeprowadzono na terenie Naftoportu.
LOTOS Petrobaltic kupił platformę GIANT w czerwcu tego roku od firmy MAERSK. Jednostka ma 84 m długości, 90 m szerokości i 24 284,6 t wyporności. Długość jej nóg to 160 m. Platforma może wiercić do głębokości 25 000 stóp (7,620 m). GIANT został zbudowany w 1986 r. w Japonii. Pełną modernizację przeszedł w 2012 r. Zanim platforma trafiła do Gdańska, operowała na wodach Morza Północnego jako MAERSK GIANT.
LOTOS Petrobaltic wraz ze swoimi spółkami zależnymi koncentruje się na działalności operacyjno-serwisowej w obszarze bałtyckim, tj.: eksploatacji złoża B3, zagospodarowaniu złoża B8, w celu uruchomienia pełnej produkcji, realizacji projektów poszukiwawczych na Morzu Bałtyckim oraz koncesjach lądowych w Polsce. Równolegle spółka rozwija swoje kompetencje inżyniersko-wykonawczo-projektowe dla sektora offshore, docelowo z możliwością świadczenia usług poza Grupą LOTOS.
LOTOS Petrobaltic funkcjonuje w ramach Grupy Kapitałowej LOTOS, której działalność ma strategiczne znaczenie dla krajowego i europejskiego bezpieczeństwa w sektorze energii oraz polskiej gospodarki. LOTOS wydobywa gaz ziemny i ropę naftową w Polsce, Norwegii oraz na Litwie. Należy do niego, zlokalizowana w Gdańsku, jedna z najnowocześniejszych europejskich rafinerii, gdzie surowiec przerabiany jest głównie na wysokiej jakości paliwa, w tym paliwa premium – LOTOS Dynamic.
GIANT w liczbach:
Długość: 84.00 m
Szerokość: 90.0 m
Długość nóg: 160 m
Wyporność: 24,284.6 t
Maksymalna głębokość akwenu: 350 ft /107 m
Maksymalna wysokość fali: 27.0 m
Średnia prędkość wiatru: 43.5 m/sec
Maksymalny prąd: 1.15 m/sec
Air gap: 21.2 m
Platforma może wiercić do głębokości 25 000 stóp (7,620 m)
Austal USA otrzymuje kontrakt o wartości 450 mln dolarów na wsparcie produkcji modułów okrętów podwodnych
Brytyjska minister obrony otwiera zakład okrętów podwodnych Babcock w Plymouth
Svitzer składa zamówienie na pierwszy na świecie holownik metanolowy z napędem akumulatorowo-elektrycznym
US Navy podpisuje kontrakt na osiem nowych zbiornikowców typu John Lewis
Wärtsilä i Royal Caribbean podpisują umowę serwisową celem przyspieszenia realizacji zrównoważonego rozwoju
Konosament – rola kapitana w wystawieniu (i zaklauzowaniu) konosamentu