PMK
Południowokoreańska stocznia Samsung Heavy Industries (SHI) wygrała kontrakt na budowę pływającego terminalu gazowego FSRU (Floating Storage and Regasification Unit) za kwotę 221 mln dolarów.
FSRU to jednostka do magazynowania i regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego. Statek został zamówiony przez konsorcjum trzech firm (Marubeni, Sojitz, Pertamina) i będzie miał pojemność 170 tys. m3. To niecodzienne zamówienie w dobie największego w historii kryzysu na rynku offshore. Obecnie stocznie mają trudność z otrzymaniem kontraktów choćby na modernizację jednostek, a zamówienia na nowe statki i terminale są naprawdę rzadkie.
Nowe FSRU będzie wyposażone w najnowszy system regazyfikacji S-Regas autorstwa Samsunga. Ten system pozwoli oszczędzić 5 proc. energii i zapobiega korozji zbiorników.
Pierwsze statki do FSRU weszły do eksploatacji w 2007 r., ich historia jest więc dość krótka, jednak zalety tych pływających zakładów produkcyjnych spowodowały szybki rozwój tej specyficznej kategorii jednostek zaprojektowanych dla potrzeb przemysłu naftowego. Świadczy o tym liczba FSRU będących obecnie w użytkowaniu i przewidzianych do oddania do eksploatacji.
Za użyciem FSRu przemawia przede wszystkim niższy koszt regazyfikacji. Według danych Międzynarodowej Unii Gazowniczej z 2016 r. średnia ważona kosztu regazyfikacji na statku wynosiła 78 dolarów za tonę gazu w porównaniu z 334 dolarami za tonę w terminalu lądowym.
Drugą ważną przewagą jest mobilność i elastyczność wykorzystania FSRU – można je lokować w różnych miejscach, zależnie do aktualnego zapotrzebowania, łatwo można dopasować ich zdolność produkcyjną do lokalnych warunków.
Domenico Millelire już na wodzie. To ostatni okręt z serii dużych patrolowców budowanych przez Fincantieri
Łódź do wydrukowania? W Dubaju rozpoczęły się pierwsze próby jednostki stworzonej z użyciem drukarki 3D
Paweł Lulewicz kończy kadencję na stanowisku prezesa zarządu PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o.
Hanwha Ocean położyła stępkę pod okręt podwodny dla Korei Południowej. Firma oferuje podobne w ramach programu "Orka"
USA, Finlandia i Kanada zacieśniają współpracę przy budowie lodołamaczy
PGZ i Rohde & Schwarz podpisują kolejną umowę w sprawie wyposażenia dla fregat programu "Miecznik"