Armator CMA CGM odebrał w poniedziałek kolejny megakontenerowiec o nazwie Vasco de Gama. Nowa jednostka o długości 399 metrów i nośności 18 tys. TEU stanie się największym statkiem we flocie francuskiego przewoźnika.
Vasco de Gama powstał w chińskiej China State Shipbuilding Corporation (CSSC). Będzie pływał pod banderą Wielkiej Brytanii i dołączy do jednej z tras z Azji do Europy. Odwiedzając 11 różnych państw, będzie przewoził ładunki o wadze do 200 tys. ton.
Chińscy budowniczy zadbali też o instalację najnowszych rozwiązań ekologicznych. Silnik najnowszej generacji, zoptymalizowany kształt kadłuba pozwoli na emisję o 10 proc. mniej dwutlenku węgla niż w jednostkach poprzedniej generacji. Dokładna liczba wynosi 37g CO2/km, co spełnia wymogi energetyczne na rok 2025.
Vasco de Gama to pierwszy z serii jednostek 18 tys. TEU budowanych w chińskiej stoczni. Kolejne megakontenerowce: Zheng He oraz Benjamin Franklin będą oddanie kolejno we wrześniu i listopadzie.
CMA CGM ma za sobą bardzo dobry rok. Koncern, który ma swoje biuro także w Gdyni, zanotował 584 mln dolarów zysku. To o 180 mln więcej niż w 2013 roku.
Ogółem przychody armatora specjalizującego się w kontenerowcach wzrosły do 16,7 mld dolarów (czyli o 5,3 proc.). Wzrosła także ilość przeładunków. CMA CGM w zeszłym roku obsłużyła 12,2 mln TEU (skok o 8,1 proc.). Duży udział w takich wynikach miał: wzrost obrotów w rejonie Północnej Afryki, wzrost gospodarczy Stanów Zjednoczonych i rozrost rynku przewozu towarów na linii Azja-Pacyfik. Dzięki tak dobrym wynikom spadł też dług koncernu – obecnie wynosi on 2,9 mld dolarów, aż o 21,5 proc. mniej niż w 2013 roku. Wystarczyło to, by CMA CGM otrzymała od agencji S&P ocenę kredytową B+.
Domenico Millelire już na wodzie. To ostatni okręt z serii dużych patrolowców budowanych przez Fincantieri
Łódź do wydrukowania? W Dubaju rozpoczęły się pierwsze próby jednostki stworzonej z użyciem drukarki 3D
Paweł Lulewicz kończy kadencję na stanowisku prezesa zarządu PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o.
Hanwha Ocean położyła stępkę pod okręt podwodny dla Korei Południowej. Firma oferuje podobne w ramach programu "Orka"
USA, Finlandia i Kanada zacieśniają współpracę przy budowie lodołamaczy
PGZ i Rohde & Schwarz podpisują kolejną umowę w sprawie wyposażenia dla fregat programu "Miecznik"