• <
nauta_2024

Dar Młodzieży w doku SR Nauta. Wkrótce wyruszy w wyjątkową podróż (foto, wideo)

Patrycja Cybulska

26.12.2017 02:24 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Dar Młodzieży w doku SR Nauta. Wkrótce wyruszy w wyjątkową podróż (foto, wideo)

Partnerzy portalu

Dar Młodzieży w doku SR Nauta. Wkrótce wyruszy w wyjątkową podróż (foto, wideo) - GospodarkaMorska.pl

Podróż dookoła świata coraz bliżej, dlatego Dar Młodzieży nie ma czasu na odpoczynek. Obecnie żaglowiec przechodzi remont klasowy w Stoczni Remontowej Nauta w Gdyni. Zostanie m.in. pomalowany i wyposażony w nowoczesny system obróbki wód balastowych. Ostatni taki „lifting” należąca do Akademii Morskiej w Gdyni jednostka przechodziła dwa lata temu. Z naszą kamerą podpatrzyliśmy, jak przebiegają prace.

Dar Młodzieży znajduje się w doku pływającym nr 3 SR Nauta. Jego podwodną część dokładnie oczyszczono już z muszli i porostów. Przy okazji sprawdzane i wymieniane są elementy ochrony anodowej kadłuba. Dodatkowo konserwację przechodzą wał śrubowy, śruba napędowa oraz trzon steru, tak by Rejs Niepodległości przebiegał bez zakłóceń. Wymieniane są elementy poszycia nadbudówki i międzypokładów, olinowania stałego oraz tzw. bejfuty, czyli przegubowe mocowania rei do masztów. Szczegółowe przeglądy obejmują także wyposażenie i urządzenia pokładowe. Wśród nich m.in. kluzy, kabestany, windy oraz łańcuchy.

To nie koniec zaplanowanych prac. Z powodu kończącego się resursu sprawdzany jest silnik główny SG 2 żaglowca. Dokładnie oczyszczane i konserwowane są zbiorniki balastowe, paliwa i wody słodkiej. Przewidziano również wymaganą przez międzynarodowe przepisy instalację nowoczesnego systemu obróbki wód balastowych. Dzięki niemu żaglowiec bez przeszkód będzie mógł wpływać na wody terytorialne państw odwiedzanych podczas podróży dookoła świata.

Ważnym elementem przeprowadzanego remontu klasowego jest także wymiana stosowanych na fregacie olei na oleje biodegradowalne nowej generacji wraz z dostosowanymi do nich uszczelkami. Rozwiązanie to zapewni Darowi Młodzieży spełnianie rygorystycznych przepisów obowiązujących na wodach i w portach Ameryki Północnej.

Całość prac odbywa się pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków. Remonty mają zakończyć się do końca stycznia przyszłego roku, następnie planowany jest sezon szkoleniowy. Na początek praktyki przejdą Belgowie z Akademii Morskiej z Antwerpii, a po nich studenci Akademii Morskiej w Gdyni. W maju przyszłego roku natomiast żaglowiec wyrusza w Rejs Niepodległości dookoła świata.

Podróż będzie trwała 11 miesięcy. Trasa obejmuje porty całego świata, m.in. Cape Town, Singapur, Vancouver, Meksyk i Nowy Jork. Kulminacja wyprawy nastąpi w Panamie, gdzie w styczniu 2019 r. jednostka uświetni Światowe Dni Młodzieży.

Zakończenie Rejsu Niepodległości planowane jest na marzec 2019 r. Jego organizatorami są Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Akademia Morska w Gdyni oraz Salezjański Wolontariat Misyjny – Młodzi Światu.

Na pokładzie, oprócz studentów Akademii Morskiej, w każdym etapie rejsu uczestniczyć będą grupy młodzieży – finaliści ogólnopolskiego konkursu organizowanego przez Salezjański Wolontariat Misyjny.

Zobacz, co zrobić, by popłynąć w rejs dookoła świata na pokładzie Daru Młodzieży.

Dar Młodzieży jest następcą Daru Pomorza – „białej fregaty”, służącej szkoleniu kadr morskich dla biało-czerwonej bandery w latach 1930-1982. To pierwszy żaglowiec zbudowany w 1982 r. w polskiej stoczni od podstaw według oryginalnego polskiego projektu jako żaglowa jednostka szkolna. Projektowania Daru Młodzieży podjął się inż. Zygmunt Choreń – młody projektant gdańskiej stoczni, żeglarz. Wspierali go weterani Daru Pomorza: wieloletni komendant Kazimierz Jurkiewicz, ostatni komendant Tadeusz Olechnowicz oraz członkowie załogi „białej fregaty”.

Dar Młodzieży ma 108,815 m długości, 14 m szerokości oraz 6,87 m zanurzenia. Powierzchnia ożaglowania podstawowego to 3 015 m kw. Na pokład jednostka zabiera 130 + 6 praktykantów, a stała załoga to 32 osoby.  

To jeden z najpopularniejszych żaglowców świata. Zapraszany jest na wszystkie zloty i regaty wielkich żaglowców w kraju i zagranicą. Oprócz transkontynentalnych podróży, bałtyckich rejsów z młodzieżą, żeglarzami, dziennikarzami czy po prostu entuzjastami wielkich żagli, odgrywa jeszcze jedną ważną rolę. To statek, który edukuje adeptów morskiej służby. Znakomici oficerowie i kapitanowie światowej floty pierwsze kroki stawiają właśnie na tej fregacie. Jednostka jest stale modernizowana i wyposażana w najnowsze techniki nawigacyjne. A zapis w książeczce żeglarskiej o praktykach odbytych na żaglowcu, to powód do dumy.

W ciągu minionych 35 lat służby pod biało-czerwoną banderą Dar Młodzieży odbył 220 podróży, przepłynął prawie 580 000 mil morskich oraz 750 razy zawijał do portów całego świata. Na jego pokładzie przeszkoliło się łącznie ponad 19 000 uczniów i studentów morskich szkół polskich i zagranicznych.

Dar Młodzieży w liczbach

Właściciel/armator: Akademia Morska w Gdyni
Typ: trzymasztowa fregata
Zbudowany w Stoczni Gdańskiej im. Lenina: symbol stoczniowy B 95/1
Port macierzysty: Gdynia
Wodowanie: 12.11.1981 r.
Podniesienie bandery: 4.07.1982 r.
Znak wywoławczy: SQLZ
Długość całkowita z bukszprytem: 108,815 m
Długość kadłuba: 94,8 m
Długość między pionami: 79,4 m
Szerokość na wręgach: 14,0 m
Zanurzenie maks.: 6,87 m
Powierzchnia ożaglowania podstawowego: 3015 m kw.
Wysokość masztów: fok 49,5m; grot 49,5m; krojc 46,5m
Pojemność brutto: 2255 GT
Pojemność netto: 663 NT
Wyporność: 2946 t
Prędkość pod żaglami: największy dzienny przebieg: 264.7 Mm (śr. prędkość 11.29 w)/maks. prędkość chwilowa: 19.5 w
Silnik główny: Cegielski-Sulzer typ 8 AL 20/24; 2x750 KM (552 kW)
Ster strumieniowy: VB-1100 type, Verhaar Omega BV - 250 kW
Prędkość pod silnikiem: prędk.ekonom.: 9 w; prędk. maks.: 12 w
Załoga stała: 32
Praktykanci: 130+6

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.