jk
W doku pływającym nr 3 w Stoczni Remontowej Nauta S.A. trwają prace związane z remontem klasowym na żaglowcu szkolnym Akademii Morskiej – M/V „Dar Młodzieży”. Podczas pobytu w stoczni na jednostce wykonane zostaną między innymi prace konserwacyjno-malarskie, kadłubowe, ślusarskie czy elektryczne, kompleksowy remont przejdzie też silnik główny nr 2, a także przekładnia.
Część podwodna zostanie dokładnie oczyszczona z muszli, porostów, a następnie pomalowana specjalną antyporostową farbą, sprawdzone i wymienione zostaną również elementy ochrony anodowej kadłuba. Podczas prac stoczniowych zdemontowany zostanie wał śrubowy, śruba napędowa, trzon steru – wszystkie elementy zostaną sprawdzone, oczyszczone, zakonserwowane. Wymienione zostaną elementy poszycia nadbudówki i międzypokładów.
Jeden z silników głównych (SG 2) zostanie rozebrany i sprawdzony. Dokładnie oczyszczone i zakonserwowane zostaną zbiorniki paliwa, wody słodkiej i zbiorniki balastowe, a także zainstalowany zostanie system obróbki wód balastowych, który jest wymagany przepisami międzynarodowymi. Szacuje się, że ok. 14 tysięcy statków na świecie, będzie musiało mieć ten system w przeciągu paru lat. Na masztach sprawdzone zostaną elementy olinowania stałego oraz tzw. Bejfuty, czyli przegubowe mocowania rei do masztów. Ponadto przeprowadzone zostaną szczegółowe przeglądy wyposażenia i urządzeń pokładowych – m.in. kluz, kabestanów, wind, łańcuchów.
Ważnym fragmentem prowadzonych prac, będzie kompleksowa wymiana stosowanych na statku olejów na biodegradowalne oleje nowej generacji wraz z wymianą i montażem dostosowanych do nich uszczelek. Gwarantuje to „Darowi Młodzieży” spełnienie rygorystycznych przepisów ochrony środowiska, obowiązujących na wodach i w portach Północnej Ameryki, dokąd fregata popłynie w ramach rejsu dookoła świata. By wypełnić te najwyższe normy, zamontowane zostaną także najnowszej generacji systemy oczyszczania ścieków i fekaliów. Całość prac – ich zakres i sposób przeprowadzenia - odbywa się pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków. Ostatni remont klasowy „Dar Młodzieży” przeszedł w 2015 roku, również w Stoczni Nauta.
„Dar Młodzieży” ma 109 metrów długości i 14 metrów szerokości. Żagle Daru Młodzieży mają powierzchnię 3 015 m2. Fregata jest następcą „Daru Pomorza”, który został wycofany ze służby w 1982 r. i obecnie jest statkiem-muzeum. „Dar Młodzieży” zasłynął jako pierwszy żaglowiec oceaniczny wybudowany w Polsce, który przeciął równik i opłynął świat.
Domenico Millelire już na wodzie. To ostatni okręt z serii dużych patrolowców budowanych przez Fincantieri
Łódź do wydrukowania? W Dubaju rozpoczęły się pierwsze próby jednostki stworzonej z użyciem drukarki 3D
Paweł Lulewicz kończy kadencję na stanowisku prezesa zarządu PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o.
Hanwha Ocean położyła stępkę pod okręt podwodny dla Korei Południowej. Firma oferuje podobne w ramach programu "Orka"
USA, Finlandia i Kanada zacieśniają współpracę przy budowie lodołamaczy
PGZ i Rohde & Schwarz podpisują kolejną umowę w sprawie wyposażenia dla fregat programu "Miecznik"