ew
Dziś o godzinie 12.00 w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. odbyła się uroczystość chrztu i wodowania holownika H-12, który otrzymał imię „SEMKO”. To już czwarta z serii sześciu jednostek zamówionych przed dwoma laty przez Marynarkę Wojenną RP.
Matką chrzestną zwodowanego dziś holownika została Pani Marzena Gańcza - dyrektor Zespołu Szkół Morskich w Świnoujściu. Tradycyjnie, wypowiedziała słowa chrztu: "Płyń po morzach i oceanach świata, sław imię polskiego stoczniowca i polskiego marynarza. Nadaję ci imię Semko", po czym nastąpiło symboliczne rozbicie butelki o burtę i wodowanie holownika.
Wielozadaniowe jednopokładowe jednostki z dwoma pędnikami azymutalnymi zaprojektowało biuro projektowe NED Project. Holowniki charakteryzują się długością 29,20 m, szerokością 10,40 m, wysokością na śródokręciu 4,95 m oraz wypornością do 490 t. Ich uciąg na palu to 35 T. System napędowy wszystkich holowników z serii stanowią silniki główne 2 x 1200 kW oraz pędniki azymutalne 2 x 1200 kW. Ponadto, towarzystwo klasyfikacyjne Polski Rejestr Statków nadało jednostkom klasę lodową, co umożliwi ich eksploatację w ciężkich warunkach lodowych w asyście lodołamaczy. Na pokładzie otwartym jednostek będzie możliwość transportowania ładunków drobnicowych o łącznej masie do 4 t.
Autonomiczność holowników, czyli najdłuższy czas, w jakim jednostki mogą wykonywać swoje zadania na morzu bez konieczności uzupełniania zapasów i wymiany załogi, to 5 dni. Paliwa natomiast wystarczy na 7 dni pracy. Załoga przewidywana jest na 10 osób: 5 podoficerów i 5 marynarzy.
Oprócz holowania, poławiania torped i zwalczania zanieczyszczeń, holowniki będą także wykorzystywane do wykonywania działań związanych z ewakuacją techniczną, wspierania akcji ratowniczych oraz do transportu osób i zaopatrzenia.
Cięcie blachpod budowę zwodowanej dziś jednostki odbyło się pod koniec października ubiegłego roku. Według planów, pierwszy holownik serii (H-11) Bolko trafi jeszcze w 2019 roku do 8. Flotylli Obrony Wybrzeża. Pozostałe jednostki znajdują się na różnych etapach budowy bądź prac wyposażeniowych. W ubiegłym tygodniu położono stępkę pod budowę ostatniego, szóstego holownika. Jednostki mają trafić w kilkumiesięcznych sekwencjach na zmianę do obydwu flotylli.
Holowniki będą nosiły następujące nazwy: H-1 Gniewko, H-2 Mieszko, H-3 Leszko, H-11 Bolko, H-12 Semko i H-13 Przemko.
Kontrakt na budowę sześciu holowników dla Marynarki Wojennej RP podpisano w czerwcu ubiegłego roku w wyniku rozstrzygnięcia przetargu pn. „Zabezpieczenie techniczne i prowadzenie działań ratowniczych na morzu pk. Holownik”. Realizacja zamówienia obejmuje zaprojektowanie i wybudowanie jednostek pływających klasy holownik. Jednostki budowane dla Marynarki Wojennej przez stocznię Remontowa Shipbuilding zastąpią te stacjonujące w bazach morskich w Gdyni i w Świnoujściu. Wartość kontraktu to 283,4 mln zł brutto.
Domenico Millelire już na wodzie. To ostatni okręt z serii dużych patrolowców budowanych przez Fincantieri
Łódź do wydrukowania? W Dubaju rozpoczęły się pierwsze próby jednostki stworzonej z użyciem drukarki 3D
Paweł Lulewicz kończy kadencję na stanowisku prezesa zarządu PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o.
Hanwha Ocean położyła stępkę pod okręt podwodny dla Korei Południowej. Firma oferuje podobne w ramach programu "Orka"
USA, Finlandia i Kanada zacieśniają współpracę przy budowie lodołamaczy
PGZ i Rohde & Schwarz podpisują kolejną umowę w sprawie wyposażenia dla fregat programu "Miecznik"