PMK
Azjatyckie rafinerie zaczynają odczuwać gwałtowny wzrost popytu na czystsze paliwa, co podnosi zyski z produkcji oleju napędowego o bardzo niskiej zawartości siarki (VLSFO) na kilka tygodni przed wprowadzeniem nowych zasad IMO 2020 o zawartości siarki w paliwach.
Większość statków musi przejść z wysokosiarkowego oleju opałowego (HSFO) na czystsze paliwa, takie jak VLSFO i morski olej napędowy (MGO). Statki będą musiały korzystać z paliw zawierających nie więcej niż 0,5% siarki, w porównaniu z 3,5% obecnie, chyba że są wyposażone w płuczki do oczyszczania spalin.
Przemysł naftowy zaopatrzył się w paliwo zgodne z IMO, oczekując wysokiego popytu i dużego wzrostu zysków przed wejściem w życie przepisów, ale właściciele statków ograniczali zakupy aż do tego miesiąca, opóźniając wzrost popytu ze strony rafinerii spodziewany wcześniej w czwartym kwartale.
Singapurski sprzedawca paliw żeglugowych oszacował, że dostawy VLSFO mogą wystarczyć do zaspokojenia tylko połowy do 70% zapotrzebowania krótkoterminowego, przy sprzedaży około 8–9 milionów ton paliw żeglugowych w Azji i na Bliskim Wschodzie miesięcznie.
Niedobór musiałby zostać uzupełniony morskim olejem napędowym, co zwiększyłoby zyski rafinerii dla obu paliw.
Oprócz wolniejszego niż oczekiwano popytu na paliwa zgodne z IMO, słaby popyt krajowy na olej napędowy w Indiach i Chinach zwiększył wolumen eksportu, zmniejszając marże paliw, które spadły o 18% w ciągu ostatnich kilku miesięcy.
Jednak zyski z benzyny mogą wzrosnąć do około 20 USD za baryłkę w ciągu najbliższych kilku miesięcy, ponieważ więcej statków przechodzi na MGO, a proste rafinerie zmniejszają produkcję przy niskich marżach HSFO.
Według Wood Mackenzie i Energy Aspects nowy popyt ze strony statków może zwiększyć zużycie bunkra o 1 milion do 1,35 miliona baryłek dziennie w przyszłym roku.
Domenico Millelire już na wodzie. To ostatni okręt z serii dużych patrolowców budowanych przez Fincantieri
Łódź do wydrukowania? W Dubaju rozpoczęły się pierwsze próby jednostki stworzonej z użyciem drukarki 3D
Paweł Lulewicz kończy kadencję na stanowisku prezesa zarządu PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o.
Hanwha Ocean położyła stępkę pod okręt podwodny dla Korei Południowej. Firma oferuje podobne w ramach programu "Orka"
USA, Finlandia i Kanada zacieśniają współpracę przy budowie lodołamaczy
PGZ i Rohde & Schwarz podpisują kolejną umowę w sprawie wyposażenia dla fregat programu "Miecznik"