ABB, europejski gigant inżynierii, dostarczy rozwiązania technologiczne dla najbardziej innowacyjnego promu elektrycznego, jaki kiedykolwiek pływał po norweskich fiordach. Prom będzie łączył w sobie efektowny wygląd i przełomowe rozwiązania w technologii hybrydowej. Jednostka, która powstaje w norweskiej stoczni Brødrene Aa ma otrzymać nazwę Seasight.
ABB wyposaży prom w lekką wersję nagradzanego systemu Onboard DC Grid, który będzie zarządzać i kontrolować przepływem energii pomiędzy silnikiem diesla, śrubą a stacją ładowania. DC Grid jest kluczowym narzędziem do skutecznego przechowywania energii oraz zintegrowanego zarządzania. W przypadku Seasight, DC Grid będzie przesyłał energię do akumulatora w trakcie ładowania, co będzie miało miejsce przed i po odbywanych rejsach.
Koncern ABB opracował już technologię, która umożliwia stworzenie większych hybrydowych promów pasażerskich, w tym przewożących samochody. Ochrona środowiska poprzez redukcję emisji dwutlenku węgla przez jeden statek jest porównywana z elektryfikacją tysięcy samochodów.
Prom będzie przewozić do 400 turystów między Flåm i Gudvangen wzdłuż Nærøyfjord w zachodniej Norwegii, w odległości około 32 km. Po dotarciu w najbardziej malowniczą część fiordu, przełączy się na zasilanie akumulatorowe, umożliwiając pasażerom podziwianie przyrody w niemal całkowitej ciszy przy prędkości ok. 18 km/h. Fiord jest na Liście Światowego Dziedzictwa UNESCO, ponieważ pozostaje w dużej mierze nieskażony przez działalność człowieka, dlatego obsługujący tę trasę prom został zaprojektowany z myślą o otoczeniu. Seasight będzie odbywał około 700 przejazdów rocznie od maja 2016 r.
Projekt inspirowany jest szlakiem na stromym zboczu góry. Jednostka mierzy 40 metrów długości i 15 metrów szerokości. Na zewnątrz, pasażerowie będą mogli wspinać się po całym statku, podczas gdy w środku będą mogli cieszyć się panoramicznym widokiem.
Domenico Millelire już na wodzie. To ostatni okręt z serii dużych patrolowców budowanych przez Fincantieri
Łódź do wydrukowania? W Dubaju rozpoczęły się pierwsze próby jednostki stworzonej z użyciem drukarki 3D
Paweł Lulewicz kończy kadencję na stanowisku prezesa zarządu PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o.
Hanwha Ocean położyła stępkę pod okręt podwodny dla Korei Południowej. Firma oferuje podobne w ramach programu "Orka"
USA, Finlandia i Kanada zacieśniają współpracę przy budowie lodołamaczy
PGZ i Rohde & Schwarz podpisują kolejną umowę w sprawie wyposażenia dla fregat programu "Miecznik"