Projekt budowy lodołamacza dla rosyjskiego potentata wydobywczego zostaje przerwany, ponieważ ministerstwo spraw zagranicznych nie przyznało pozwolenia eksportowego – poinformowały władze Helsinki Shipyard, specjalizującej się w budowie takich jednostek.
Zamówienie na budowę lodołamacza złożył rosyjski koncern Norylski Nikiel. Umowa została zawarta jeszcze w zeszłym roku, ale jej realizacja została przerwana z powodu sankcji nałożonych na Rosję w związku z agresją na Ukrainę.
Ewentualna kontynuacja zamówienia – zależna właśnie od decyzji fińskiego MSZ – wzbudzała kontrowersje, ponieważ, z jednej strony, klientem jest rosyjski podmiot, a z drugiej - ze względu na to, że miał to być największy lodołamacz, jaki do tej pory powstał w Finlandii. Takie zamówienie przyczyniłoby się do poprawy kondycji finansowej stoczni, a przy jego budowie znalazłoby zatrudnienie ponad 2 tys. osób – argumentowano.
Obecnie właścicielem stoczni w Helsinkach (Helsinki Shipyard), działającej od połowy XIX w., jest cypryjska spółka, której głównym udziałowcem jest rosyjski biznesmen z belgijskim paszportem, będący blisko administracji Putina.
Stocznia w Helsinkach została założona w 1865 r. Pierwszy lodołamacz zbudowano na początku XX w. Dotychczas zwodowała ponad 500 okrętów, głównie lodołamaczy i wycieczkowców. Około 60 proc. eksploatowanych na świecie lodołamaczy powstało w fińskiej stolicy.
Fot. Depositphotos
USS Idaho zwodowany. To kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dla US Navy
W Chinach odbył się chrzest kolejnego kontenerowca dla CMA CGM napędzanego LNG
W stoczni koło Sankt Petersburga zwodowano trałowiec dla rosyjskiej Floty Północnej
Meyer Werft zbuduje cztery nowe statki, które dołączą do floty Disney Cruise Line
Stocznia CRIST rozpoczyna budowę bloków fregaty programu "Miecznik"
Program targów SMM Hamburg 2024