Po niedawnym przekazaniu okrętu JS Agano (FFM-6) dla Japońskich Morskich Sił Samoobrony w stoczni w Nagasaki odbyły się chrzest i wodowanie kolejnego okrętu z niezwykle szybko budowanej serii nowoczesnych fregat. Zwodowana jednostka otrzymała nazwę Natori i jest dziewiątą z serii Mogami, na której zostanie podniesiona japońska bandera.
Wydarzenie odbywa się zaledwie kilka dni po przekazaniu szóstego okrętu z serii, co miało miejsce 20 czerwca, a także miesiąc po rozpoczęciu służby przez piąty, JS Yahagi (FFM-5). Należąca do koncernu Mitsubishi stocznia utrzymuje szybkie tempo budowy i dostarczania nowych okrętów, zgodnie z ustalonymi terminami. Powstają one od 2019 roku, a od tego czasu do służby weszły cztery z ośmiu jak dotąd zamówionych jednostek. Przyszły JS Natori (FFM-9) , wcześniej występujący pod numerem stoczniowym FY Reiwa 4 FFM (04FFM) znajduje się w budowie od 2023 roku. Położenie stępki miało miejsce 6 czerwca ub. r.
Przekazanie zamawiającemu i wcielenie do służby jest zaplanowane na 2025 rok, co wskazuje na wręcz ekstremalnie szybkie tempo prac stoczniowych. Co istotne, poczynając od zwodowanego w 2023 roku JS Niyodo (FF-7), okręty tej serii otrzymają od razu m.in. w systemy wyrzutni pocisków i rakiet (Vertical Launch System, VLS). Wszystkie poprzednie czekają jeszcze prace doposażeniowe.
Pierwotnie władze Japonii planowały zamówić nawet 22 okręty tej najnowszej serii, ograniczając ją do 12. Uzupełniają potencjał sił morskich o jednostki klasy fregata, jednocześnie zastępując planowane do wycofania niszczyciele (określane też jako niszczyciele eskortowe) typu Abukuma, zbudowane w latach 1988-1991. Co istotne, osiem okrętów typu Mogami zostało zaproponowanych Marynarce Wojennej Indonezji.
Today,the naming and launching ceremony was held at Nagasaki Shipyard, Mitsubishi Heavy Industries, Ltd. The newest 9th MOGAMI class #FFM was named #NATORI, comes from a river that flows through Sendai City and Natori City in Miyagi Prefecture, and empties into the pacific Ocean. pic.twitter.com/yE3yGUqSUg
— Japan Maritime Self-Defense Force (@jmsdf_pao_eng) June 24, 2024
Wielozadaniowa fregata typu Mogami ma 132,5 metra długości i 16,3
metra szerokości, a jej pełne obciążenie wynosi 5 500 ton. Prędkość
maksymalna przekracza blisko 30 węzłów. Załoga takiej jednostki jest
przy tych rozmiarach nieduża, wynosząca zaledwie 90 marynarzy, gdy na
większości nawet nowoczesnych okrętów tego typu i rozmiarów potrafi
wynosić między 150 a 200 marynarzy. Wynika to z wysokiego stopnia
automatyzacji wyposażenia znajdującego się na pokładzie, co w ostatnim
czasie staje się trendem wyznaczanym właśnie przez japońskie siły
morskie. Z racji nasycania technologią wymaga to wyspecjalizowanej
kadry, a sama jednostka bardziej przypomina wtedy pływającą serwerownię.
Wyjątkowy jest także dwusilnikowy napęd okrętu, na który składa się
turbina gazowa Rolls-Royce MT30 oraz dwa silniki MAN Diesel V28/33DD
STC. Za nowoczesnym wyposażeniem idzie też szeroka gama różnorodnego
uzbrojenia i narzędzi służących do prowadzenia działań na morzu, jak
choćby system radarowy NOLQ-3E i SeaRAM łączący w sobie radar i system
elektrooptyczny. Fregata posiada także działo morskie 127 mm MK-45 Mod
4, dwa systemy obrony bezpośredniej (CIWS), dwie ośmiokomorowe wyrzutnie
pocisków przeciwokrętowych typu 17, wyrzutnie HOS-303 do torped 324 mm
typu 97 lub typu 12, 16-komorowe wyrzutnie pocisków przeciwpowietrznych
MK-41, cztery sześciokomorowe wyrzutnie pasywnych środków zakłócających
Mk 137 SRBOC, a także miny morskie. Okręt posiada w swoim wyposażeniu
także śmigłowiec SH-60L, dwie łodzie typu RHIB oraz nawodne i podwodne
pojazdy bezzałogowe.
W związku z potrzebą modernizacji sił morskich i dostosowania do nowych wyzwań, w tym agresywnych działań ze strony Chin, Korei Północnej i Rosji, Japonia dąży do wzmocnienia swojego potencjału morskiego, niemniej już teraz dysponuje jedną z najnowocześniejszych i najsilniejszych marynarek wojennych na świecie. To wszystko mimo obowiązującej po wojnie pacyfistycznej konstytucji, w związku z którą kraj wyrzekł się prowadzenia ekspansywnej polityki i użycia sił zbrojnych w związku z tym. Stąd pochodzi również specyficzne usadowienie prawne japońskiej armii, będącej właśnie "siłami samoobrony", które nie mają posiadać sił zdolnych do działań ofensywnych. Istnieje jednak możliwość dozbrojenia potencjału obronnego państwa, a w ostatnim czasie władze decydują się na wprowadzanie uzbrojenia umożliwiającego także przeprowadzanie ataków.
Aby zapewnić bezpieczeństwo kraju, Japonia posiada jedną z najsilniejszych marynarek wojennych. Tylko samych niszczycieli ma w swoim wyposażeniu 40, a okrętów podwodnych 23. Aby poradzić sobie z nowymi zagrożeniami, władze w Tokio zdecydowały się zwiększyć w 2023 i 2024 roku swój budżet na obronności budżetu, celem przyspieszonej modernizacji sił zbrojnych. W 2023 roku przeznaczono na obronność 6,8 bln jenów, o 1,4 bln więcej niż w roku wcześniejszym.
Rozmowy o wzmocnieniu europejskiego przemysłu morskiego
Dookoła stoczni, ale na kołach. Pierwsza podróż nowego statku w Karstensenie
Neuroróżnorodność w branży morskiej z perspektywy Women Can Sea
"Orka" po włosku. Fincantieri buduje trzeci okręt podwodny dla Marina Militare i otrzymuje zamówienie na czwarty
Kolejna umowa na wyposażenie dla fregat programu "Miecznik". PGZ Stocznia Wojenna podpisuje umowę z Elhand
Nielegalny demontaż statku nad Odrą