W gdyńskiej stoczni CRIST S.A. odbyło się 12 sierpnia br. cięcie blach w związku z budową elementów pierwszej, wielozadaniowej fregaty programu "Miecznik", przyszłego ORP Wicher.
Budowa trzech wielozadaniowych fregat programu "Miecznik" jest obecnie największym przedsięwzięciem polskiej branży okrętowej. Pierwszy z okrętów, przyszły ORP Wicher, jest budowany od 16 sierpnia ub. r., a 31 stycznia odbyło się położenie stępki pod tę jednostkę. W 2026 roku jest zaplanowanie wodowanie kadłuba, a do 2029 roku fregata zostanie przekazana zamawiającemu i wejdzie w skład Dywizjonu Okrętów Bojowych 3. Flotylli Okrętów. Miejscem stacjonowania będzie Port Wojenny Gdynia.
W ramach współpracy z PGZ Stocznia Wojenna, która jest głównym wykonawcą zlecenia, Stocznia CRIST S.A. wybuduje częściowo wyposażone i pomalowane bloki dziobowe oraz rufowe dla wszystkich trzech fregat programu "Miecznik", które mają wejść w skład polskiej Marynarki Wojennej w latach 2029-2031.
W skład konsorcjum PGZ-Miecznik wchodzą Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. i PGZ Stocznia Wojenna sp. z o.o. Partnerami w projekcie są m.in. Babcock, Thales UK i MBDA UK. W grudniu ub. r. Agencja Uzbrojenia zatwierdziła procedurę wyposażenia wszystkich trzech wielozadaniowych fregat programu "Miecznik". Od tamtego czasu Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. podpisała szereg umów na dostawy uzbrojenia i wyposażenia polskich okrętów.
Aktualnie dobiegają też końca prace budowlane w Hali Kadłubowej na terenie PGZ Stoczni Wojennej. Po jej oficjalnym otwarciu zostaną do niej przeniesione elementy kadłuba przyszłego ORP Wicher i stamtąd jednostka w 2026 roku zostanie wyprowadzona na wodowanie.
Program targów SMM Hamburg 2024
MSC zamawia w Chinach 12 statków napędzanych LNG
Przy współpracy z Damenem branża stoczniowa Kolumbii ma zbudować pierwszą w swojej historii fregatę
Stocznia CRIST jako opera. Muzyka, solidarność i społeczna odpowiedzialność
Eksplozja na statku w chińskim porcie [wideo]
Ceremonia wodowania brazylijskiej fregaty Tamandaré. Buduje ją TKMS