• <

Statek stanął w poprzek rzeki niczym mały Ever Given

jm

27.06.2024 15:30
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Statek stanął w poprzek rzeki niczym mały Ever Given

Partnerzy portalu

Fot. Youtube

Powtórka z blokady Kanału Sueskiego przez Ever Given, ale na szczęście w o wiele mniejszej skali i na chwilę: w Anglii na rzece Nene w poprzek jej koryta stanął statek, blokując całkowicie tor wodny.

80-metrowy statek general cargo o nazwie Baltic Arrow osiadł na mieliźnie na rzece Nene w pobliżu brytyjskiego Cambridge i zablokował całkowicie tor wodny. Choć mówimy o wydarzeniu o znacznie mniejszej skali ze względu na rozmiar statku i wagę szlaku oraz zupełnie nieporównywalnej, jeśli chodzi o znaczenie dla światowej gospodarki, to trudno powstrzymać się od przypomnienia blokady Kanału Sueskiego przez kontener Ever Given z 2021 roku. Baltic Arrow wbił się bowiem oboma końcami w muliste brzegi rzeki.

Do zdarzenia doszło około 9 rano czasu miejscowego. Baltic Arrow płynął z łotewskiej Rygi do portu Wisbech położonego około 30 mil na północ od Cambridge z ładunkiem drewna. Według miejscowych mediów statek utknął na mieliźnie podczas odpływu. Nie jest to nowość dla Wisbech – to jeden z niewielu portów, w którym statki muszą liczyć się z tym, że osiądą czasowo na mieliźnie przy nabrzeżu. Rzeka Nene jest stosunkowo płytka i podczas odpływu jednostki mogą spoczywać na mulistym dnie w ramach procedury cumowania NAABSA („not always afloat but safely aground” – „nie zawsze na wodzie, ale bezpiecznie na mieliźnie”). Według lokalnych mediów, Baltic Arrow, będący w zarządzie łotewskiej firmy KMS, jest jednostką zaprojektowaną z myślą o stosowaniu tego typu cumowania. Jest też regularnym gościem w Wisbech, ale nigdy jeszcze nie przydarzyło mu się zablokowanie toru wodnego.

Władze portu nie traciły jednak głowy. Na miejsce skierowane zostały holowniki, które uwolniły jednostkę podczas przypływu. Baltic Arrow wpłynął do Wisbech około 22:30 tego samego dnia. Ze względu na fakt, że dno Nene jest miękkie i muliste, jednostka prawdopodobnie nie odniosła uszkodzeń.

Dokładne przyczyny wypadku będą przedmiotem stosownego dochodzenia.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.