Zdenerwowane niekończącymi się problemami z łańcuchami dostaw władze sieci marketów Lidl w zeszłym roku – jak wiele innych firm handlowych – postanowiły wziąć sprawy w swoje ręce i zapewnić sobie permanentne miejsce na pokładzie statku poprzez... czarter statku. Wiking, pierwsza z wyczarterowanych przez Niemców jednostek, zakończyła właśnie pierwszy rejs.
Wiking to kontenerowiec o pojemności 4 957 TEU, którego operatorem jest Tailwind Shipping. Statek pływa pod banderą Niemiec, mierzy 255 metrów długości i został wybudowany w 2016 roku. Jednostka ostatnio wykonała swój pierwszy kurs pod nowym właścicielem i przepłynęła z ładunkiem z Chin do Rotterdamu. Następnie statek popłynął do Antwerpii, by zabrać puste kontenery Hapag-Lloyd z powrotem do Chin.
Statkiem zarządza firma Tailwind Shipping, będąca częścią koncernu Lidl, który z kolei należy do grupy Schwarz Group. Tailwind wyczarterował już dwa statki, oba na rok – Wikinga oraz siostrzaną Jadranę, a także zakupił za 110 milionów dolarów kontenerowiec Talassa o pojemności 5 527. Według analityków Alphaliner do floty niemieckiego przewoźnika ma dołączyć także mniejszy statek Northern Volition o pojemności 2 751 TEU, który póki co wyczarterowany jest dla Wan Hai. Broker podaje, że Tailwind płaci około 50 tys. dolarów dziennie za roczne czartery i prawdopodobnie będzie zainteresowany przedłużeniem umów.
Wszystko jednak zależy od stawek frachtów, które mogą spaść przy niższym popycie, a także dostępności miejsc na statkach. Z drugiej strony porty, a co za tym idzie linie kontenerowe, w dalszym ciągu walczą z kongestiami. Jeśli dodać do tego strajki dokerów m.in. w Hamburgu, Liverpoolu i Felixstowe, okaże się, że średni czas podróży w obie strony dla kontenerowca na trasie z Azji do Europy Północnej wynosi już około 100 dni. Może to sprawić, że nawet pomimo niższych stawek i dostępności przestrzeni utrzymywanie własnego serwisu, który zapewni około 70-dniowy termin przeprawy w obie strony, będzie uzasadnione ekonomicznie – Lidl mógłby dzięki temu dostarczać towary na półki w Europie szybciej niż konkurencja.
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych
Gróbarczyk: śledztwo prokuratury sterowane politycznie, to atak na przekop przez Mierzeję Wiślaną
Bando: zwiększenie tranzytu ropy do Niemiec bez uszczerbku dla polskich rafinerii
Wakacje w pełni zatem odpalamy „Lato z Portem Gdańsk i Baltic Hub”