Holenderski Van Oord poinformował, że należący do jego floty statek instalacyjny Aeolus zostanie poddany gruntownej modernizacji dźwigu. Nowy wysięgnik pozwoli na obsługę turbin wiatrowych nowej generacji o mocy 15 MW.
Van Oord zdecydował się na modernizację Aeolusa, aby zagwarantować, że statek pozostanie konkurencyjny na szybko zmieniającym się rynku morskiej energetyki wiatrowej. Już dziś branża alarmuje, że dynamicznie rozwijająca się technologia pod względem wielkości i mocy turbin wiatrowych powoduje, że konstruktorzy statków nie nadążają za ich przygotowywaniem. Obecnie się kontraktowane dostawy turbin wiatrowych o mocy 15 MW, które będą instalowane w ciągu najbliższych lat.
Aeolus zaprezentuje nowe możliwości na początku 2023 roku. Statek będzie mógł wtedy instalować turbiny nowej generacji o mocy 12-15MW, oraz przy zachowaniu udźwigu 1600 t w przypadku instalacji fundamentów wiatrowych.
Aeolus został oddany do użytku w 2014 roku. Sekcje statku powstawały w Polsce. Poszczególne fragmenty powstawały w płockiej stoczni rzecznej Centromost, w firmie Magra w Gdyni. Jeden z bloków Centromost budował także wspólnie ze stocznią Safe.
Poniżej można obejrzeć wizualizacje pracy statku Aeolus bazującego na dotychczasowej technologii instalacyjnej.
Van Oord zainwestował również w nowy statek do instalacji morskich Boreas oraz statek do układania kabli, Calypso.
Jednostka
Boreas jest obecnie budowana w Chinach. Statek będzie bazował na
metanolu. Nowe technologie zamontowane na pokładzie pozwolą na obsługę
turbin wiatrowych o mocy do 20 MW przy niskim śladzie węglowym.
Jednostka będzie miała 175 metrów długości i będzie mogła unieść ponad
3000 ton. Boreas ma wejść na rynek w 2024 roku.
Z kolei Calypso wejdzie do eksploatacji w 2022 roku. Nowy statek DP2 będzie posiadał nośność 8000 ton. Oprócz możliwości zasilania biopaliwem, ten Calypso będzie wyposażony w elastyczne silniki future-fuel ready. Będzie wyposażony w magazyny energii, opcję połączenia zasilania z lądu i najnowocześniejszy system zarządzania energią.
USS Idaho zwodowany. To kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dla US Navy
W Chinach odbył się chrzest kolejnego kontenerowca dla CMA CGM napędzanego LNG
W stoczni koło Sankt Petersburga zwodowano trałowiec dla rosyjskiej Floty Północnej
Meyer Werft zbuduje cztery nowe statki, które dołączą do floty Disney Cruise Line
Stocznia CRIST rozpoczyna budowę bloków fregaty programu "Miecznik"
Program targów SMM Hamburg 2024