Firma SNT Marine z Gdyni pozyskała nową jednostkę do prac w offshore i wypraw badawczych i nurkowych. 15-metrowy katamaran został zbudowany w Polsce.
SNT Marine, będąca częścią grupy Santi firma specjalizująca się w produkcji i sprzedaży produktów dedykowanych płetwonurkom, pozyskała nową jednostkę pływającą. Katamaran o nazwie M/Y Espace może być wykorzystywany m.in. do prac badawczych, wielodniowych wypraw nurkowych czy obsługi farm wiatrowych. Została zbudowany w Polsce przy wykorzystaniu kadłuba z jednostek Catapult.
Espace ma pomóc m.in. w operacjach poszukiwania niezidentyfikowanych jeszcze wraków. SNT Marine podaje, że twórcą łodzi jest szef projektu Santi „Odnaleźć Orła” Tomasz Stachura, który jeszcze w tym roku szykuje kolejną wyprawę na Morze Północne w poszukiwaniu okrętu ORP Orzeł. Katamaran ma być idealny do badań hydrologicznych, geofizycznych, magnetometrycznych i biologicznych zarówno na otwartym morzu, jak i na wodach przybrzeżnych, rzekach czy kanałach ze względu na niskie zanurzenie, wynoszące jedynie 1,3 m. Konstrukcja jest wykonana z laminatu, dzięki czemu nadaje się do pracy z magnetometrem.
Espace został wyposażony w windę i ławkę dla nurków, sonar boczny w dnie, Multibeam WASSP oraz 3 kotwice pozycjonujące jednostkę nad obiektem. Ma możliwość mocowania przeróżnego sprzętu pomiarowego. W kabinie przygotowane jest specjalne stanowisko dla pomiarowca i operatora ROV.
M/Y Espace został zbudowany w 2024 roku. Jego długość wynosi 14,92 m, szerokość 4,9 m, a maksymalne zanurzenie to 1,3 m. Jest napędzany dwoma silnikami Iveco Neff Cursor 9 o mocy 620 KM każdy, co pozwala mu osiągać prędkość maksymalną 19 węzłów, a prędkość przelotową 14 węzłów. Statek ma zasięg 600 mil morskich i zbiornik na paliwo o pojemności 3500 litrów.
Katamaran oferuje również 11 miejsc do spania dla załogi i pasażerów, zaplecze socjalne, w pełni wyposażoną kuchnię oraz dwie toalety. Katamaran może pomieścić do 14 osób razem z załogą.
Rok powstania: 2024
Długość: 14,92 m
Szerokość: 4,9 m
Zanurzenie maksymalne: 1,3 m
Materiał: laminat
Silniki: 2 x Iveco Neff Cursor 9
Moc silnika: 620 km x 2
Prędkość: 19 kn
Prędkość przelotowa: 14 kn
Prędkość minimalna: 4,2 kn
Pojemność paliwa: 3500 l
Zbiornik na wodą: 800 l
Zbiornik na ścieki 800: l
Zasięg: 600 nm
Powierzchnia pokładu: 24 mkw
Agregat: 10 kW
Multibeam: Wassp
Sonar boczny: na stałe wbudowany w dnie
Załoga minimalna liczba osób: 2
Załoga maksymalna liczba osób: 14
Miejsca do spania: 11
Łódź do wydrukowania? W Dubaju rozpoczęły się pierwsze próby jednostki stworzonej z użyciem drukarki 3D
Paweł Lulewicz kończy kadencję na stanowisku prezesa zarządu PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o.
Hanwha Ocean położyła stępkę pod okręt podwodny dla Korei Południowej. Firma oferuje podobne w ramach programu "Orka"
USA, Finlandia i Kanada zacieśniają współpracę przy budowie lodołamaczy
PGZ i Rohde & Schwarz podpisują kolejną umowę w sprawie wyposażenia dla fregat programu "Miecznik"
Masowiec Green Winds drugim statkiem we flocie MOL wyposażonym w napęd wiatrowy