Śluzy Guzianka I i Guzianka II obsłużyły latem rekordową liczbę 22 tys. statków i jachtów. To pokazuje, jak potrzebną inwestycją było wybudowanie nowej śluzy na Mazurach - mówią Wody Polskie.
W tym roku w czerwcu Wody Polskie oddały do użytku pierwszą zbudowaną po II wojnie światowej na mazurskich jeziorach śluzę - Guzianka II.
"System dwóch śluz Guzianka I i Guzianka II obsłużył w tym roku rekordową liczbę turystów. Blisko 22 tysiące jednostek pływało po Mazurach, pokonując dwumetrową różnicę poziomów wody pomiędzy jeziorami Guzianka Mała i Bełdany. Przez +starą Guziankę+ nasi pracownicy prześluzowali ponad 11 tys. jednostek pływających, z czego prawie pół tysiąca to statki Żeglugi Mazurskiej. Natomiast oddana do użytku wodniaków pod koniec czerwca „nowa Guzianka” obsłużyła 10,5 tys. żeglarzy i motorowodniaków. To pokazuje, jak ważną i potrzebną inwestycją było wybudowanie nowej śluzy na Mazurach" - oceniła w rozmowie z PAP rzecznik prasowy Wód Polskich w Białymstoku Agnieszka Giełażyn-Sasimowicz.
Dla porównania rok wcześniej przez śluzę Guzianka I prześluzowało się 15,4 tys. jednostek pływających.
"Guzianka II znacznie odciążyła wysłużoną śluzę Guzianka I. Rozdzielony został ruch jednostek pływających. Nową śluzę wybierały - zgodnie z naszymi zapowiedziami - łodzie i jachty, starą - oprócz łodzi, śluzowały się także statki. Dzięki nowej Guziance, w tym sezonie żeglugowym nie było godzinnych kolejek oczekujących na śluzowanie. Ruch został znacznie usprawniony, skrócił się także czas samego śluzowania" - dodała Giełażyn-Sasimowicz.
Stara śluza Guzianka od lat była najbardziej obleganym przez żeglarzy miejscem na Szlaku Wielkich Jezior, w sezonie zdarzało się, że żeglarze na śluzowanie czekali kilka godzin. W związku z tym środowiska żeglarskie i samorządy z Mazur od lat zabiegały o budowę nowej śluzy, łączącej jeziora Guzianka Mała i Bełdany.
Budowa nowej śluzy Guzianka II rozpoczęła się w październiku 2018 r. i kosztowała ponad 30 mln zł - z tego środki UE stanowiły ponad 16 mln zł, środki budżetu państwa - ponad 3 mln zł, a pozostałe pieniądze to wkład własny Wód Polskich.
Obecnie Wody Polskie na Mazurach prowadzą remonty kanałów: Mioduńskiego, Grunwaldzkiego oraz Kanału Tałckiego. (PAP)
Przemysł chemiczny UE pod globalną kroplówką. Ropa do UE płynie przez porty szerokim strumieniem
Rosja nielegalnie eksportuje zboże z okupowanych portów na Krymie i Morzu Azowskim
Anomalia w łańcuchach dostaw. Sezon przygotowań do Świąt Bożego Narodzenia 2024 rozpoczął się wyjątkowo wcześnie
Eksplozja kontenera w chińskim porcie zakłóca łańcuchy dostaw
Meksyk zwiększył dostawy ropy na Kubę mimo ryzyka amerykańskich sankcji
Paryż 2024 za kulisami – CEVA Logistics o znaczeniu planowania i obsługi magazynowej