Zgodnie z harmonogramem, w środę 1 czerwca rozpoczęło się zalewanie wodą śluzy na przeprawie przez Mierzeję Wiślaną.
O rozpoczęciu procesu poinformowała firma NDI, wykonawca prac.
Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma – zgodnie z zapowiedzią wiceministra Gróbarczyka – zostać oficjalnie otwarty 17 września. Według jego słów zalanie śluzy jest przygotowaniem jej do „pełnego działania”. Częścią prac zmierzających do uruchomienia przeprawy jest także pogłębienie toru wodnego na Zalewie Wiślanym.
"Trwa zalewanie śluzy, operacja rozpoczęła się wczoraj, planujemy ją zakończyć jutro. Śluza napełniania jest od strony Zatoki Gdańskiej, poprzez otwory wypalone w grodzy. Następne kroki to testy każdej ze stalowych bram w środowisku wodnym. Najpierw odbędą się testy z maszynowni południowej oraz północnej"- przekazał PAP dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Wiesław Piotrzkowski.
Wyjaśnił, że będą to testy w trybie półautomatycznym, a następnie w trybie automatycznym. W kolejnym etapie nastąpi usunięcie stalowej grodzy tymczasowej na części północnej oraz południowej.
Proces zakończy się testami całej przeprawy z Nadrzędnego Systemu Sterowania zlokalizowanego w Kapitanacie Portu Nowy Świat, który obejmuje sterowanie mostami, bramami śluzy, sygnalizacją oraz znakami zmiennej treści - podał Piotrzkowski.
Droga wodna łącząca Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym ma sprawić, że jednostki chcące wpłynąć na Zalew, a tym samym także m.in. do portu w Elblągu, nie będą musiały przepływać przez wody rosyjskie – Cieśninę Piławską. W ten sposób żegluga na na tych wodach będzie niezależna od decyzji rosyjskich urzędów. Cała droga wodna liczy 25 kilometrów i na całej długości będzie miała 5 metrów głębokości.
W ramach prac wybudowano m.in. port osłonowy od strony Zatoki Gdańskiej, kanał żeglugowy ze śluzą, stanowiska oczekiwania dla statków na obu jego końcach, dwa mosty obrotowe i towarzyszące inwestycji budynki administracyjne. Inwestorem jest Urząd Morski, a wykonawcą generalnym konsorcjum NDI/Besix.
Pierwotnie zakładano, że inwestycja pochłonie 900 milionów złotych, jednak m.in. przez rosnące koszty materiałów budowlanych prawdopodobnie będzie to około 2 miliardów złotych.
Przemysł chemiczny UE pod globalną kroplówką. Ropa do UE płynie przez porty szerokim strumieniem
Rosja nielegalnie eksportuje zboże z okupowanych portów na Krymie i Morzu Azowskim
Anomalia w łańcuchach dostaw. Sezon przygotowań do Świąt Bożego Narodzenia 2024 rozpoczął się wyjątkowo wcześnie
Eksplozja kontenera w chińskim porcie zakłóca łańcuchy dostaw
Meksyk zwiększył dostawy ropy na Kubę mimo ryzyka amerykańskich sankcji
Paryż 2024 za kulisami – CEVA Logistics o znaczeniu planowania i obsługi magazynowej