• <
APART_HOTEL_1100x200_gif_2024

Singapur liderem we wdrażaniu rozwiązań ekologicznych. Port otwarty na międzynarodowych innowatorów

17.08.2024 20:54
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Singapur liderem we wdrażaniu rozwiązań ekologicznych. Port otwarty na międzynarodowych innowatorów

Partnerzy portalu

Fot. ECOsubsea

W połowie sierpnia władze Maritime and Port Authority of Singapore (MPA) oraz Global Compact Network Singapore (GCNS) podpisały porozumienie, które ma na celu wspomóc firmy działające w sferze szeroko pojętego przemysłu morskiego w rozliczaniu i zarządzaniu emisją dwutlenku węgla. We wdrażanie innowacyjnych rozwiązań na rzecz ochrony środowiska w porcie i transporcie morskim włączane są partnerskie porty, organizacje międzynarodowe oraz zagraniczne firmy. Porozumienie spowoduje rozwinięcie wcześniej podjętych aktywności na rzecz zaktywizowania inicjatyw na polu zrównoważonego rozwoju sektora morskiego.

W 2017 r. podjęto działania na rzecz zapewnienia przedsiębiorstwom morskim szkoleń w zakresie raportowania zrównoważonego rozwoju. W proces włączyło się Singapore Shipping Association (SSA) w 2021 r. w celu wsparcia rozwoju kadr posiadających wiedzę jak prowadzić obliczanie emisji dwutlenku węgla. Dzięki tej inicjatywie 15 przedsiębiorstw otrzymało nagrodę Maritime Singapore LowCarbon50 Award.

Terminale działające na obszarze zarządzanym przez Maritime and Port Authority of Singapore przeładowały w 2023 r. 592 mln t, w tym około 351,5 mln t drobnicy i około 192 mln t ropy naftowej i paliw. Terminale kontenrowe obsłużyły około 40 mln TEU. Do nabrzeży cumowało ponad 121,4 tys. statków, w tym około 24,8 tys. zbiornikowców, ponad 17,6 tys. masowców oraz prawie 16 tys. kontenerowców. W Singapurze zarejestrowanych jest około 4 tys. statków o pojemności 99 560 tys. GT. W porcie sprzedaje się rocznie około 52 mln t bunkru, w tym ponad 30,7 LSFO.

ECOsubsea w Singapurze z 35 mln NOK

Dzięki wsparciu finansowemu Innovation Norway firma norweska ECOsubsea będzie wdrażać w porcie w Singapurze innowacyjne systemy techniczne służące do czyszczenia kadłubów. Kadłub statku bez dokowania jest czyszczony tak, że zanieczyszczenia nie dostają się do wody lecz są odwirowane do specjalnych zbiorników. Na wdrożenie systemu w Singapurze firma otrzymała pożyczkę 35 milionów NOK. Wsparcie ma również zapewnić ekspansję na inne rynki.

- ECOsubsea może zapewnić sobie pozycję światowego lidera rynku w czyszczeniu kadłubów. Nowa technologia umożliwia znacznie częstsze mycie, co powoduje mniejsze szkody dla środowiska naturalnego i zmniejsza emisję gazów cieplarnianych. To innowacyjny projekt o dużym potencjale, który może mieć ogromny wpływ na tworzenie istotnych wartości dla eksportu Norwegii - podkreśla Håkon Haugli, dyrektor generalny Innovation Norway.

Pożyczki Innovation Norway na rozwój technologii i ekspansję na rynku międzynarodowym są udzielane firmom, które mają konkretne plany rozwoju biznesu poza Norwegią, ale nie mają odpowiedniego zabezpieczenia, aby uzyskać finansowanie z banku.

- Ta pożyczka daje nam możliwość rozszerzenia działalności, wprowadzenia przyjaznej dla środowiska technologii na więcej rynków i uczynienia branży żeglugowej bardziej ekologiczną. Jesteśmy dumni, że Innovation Norway nadal widzi potencjał wzrostu w ECOsubsea, ponieważ obecnie działamy w drugim co do wielkości porcie na świecie — stwierdził Tor Mikal Østervold, dyrektor generalny ECOsubsea.

Tor Mikal Østervold założył firmę ECOsubsea. Działa ona w zachodniej Norwegii i od ponad dekady współpracuje z armatorami, producentami farb i portami w wyniku czego opracowane zostało zdalnie sterowane urządzenie, które umożliwia czyszczenie kadłubów statków w czasie postoju statku w porcie.

Zdalnie sterowany pojazd podwodny czyści kadłuby, poruszając się pod powierzchnią wody. Urządzenie działa podobnie jak odkurzacz. Robot przyssany do kadłuba przesuwa się po jego powierzchni i zbiera wszystkie zanieczyszczenia, które są zaliczane do specjalnych odpadów.Te roślinne i inne naturalne mogą zostać przetworzone na biogaz.

Dzięki pożyczce Innovation Norway na rozwój robota, ECOsubsea zmodernizuje urządzenie. Na rynek azjatycki wprowadzona będzie nowa generacja robotów czyszczących. Są one dziesięć razy szybsze od dotychczas proponowanych rozwiązań. Nowe roboty pozwalają na czyszczenie kadłubów największych statków. Zakłada się, że czynność tą można wykonywać także podczas bunkrowania.

Robot oczyści kadłub


Dotychczas stosowany system był znacznie mniej wydajny. Demonstrator wykonywał czyszczenie nawet 24 godziny dłużej niż nowy układ. Dzięki rozwiązaniu ECOsubsea czas czyszczenia części podwodnej kadłuba uległ znacznemu skróceniu. Pożyczka Innovation Norway wspomoże uruchomienie produkcji oraz komercjalizację i wprowadzenie do eksploatacji urządzenia. Producent postanowił wprowadzić usługę w porcie w Singapurze.

Podstawową korzyścią z użycia robota jest eksploatacja statku z oczyszczonym kadłubem. To pozwala na zmniejszenie oporów pływania i przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa. ECOsubsea informuje, że ​​eksploatacja statku z czystym kadłubem może przyczynić się do rocznego zmniejszenia emisji szacunkowo o 10 milionów ton CO2. Ponieważ ECOsubsea zbiera również odpady z czyszczenia, ocean jest chroniony przed toksynami, metalami ciężkimi i mikroplastikami, a jednocześnie unika się rozprzestrzeniania niepożądanych gatunków mikrofauny i flory – podkreślają projektanci robota.

- ECOsubsea wykorzysta pożyczkę rozwojową z Innovation Norway, aby zwiększyć tempo wzrostu firmy i obecność na rynku globalnym oraz aby sprostać stale rosnącemu zapotrzebowaniu na przyjazne dla środowiska rozwiązania w branży żeglugowej. ECOsubsea wzmocni zespół nowymi pracownikami i zwiększy tempo prac nad internacjonalizacją tej wiodącej na świecie technologii z Norwegii — powiedział Østervold.

Zaawansowane rozwiązanie ECOsubsea do czyszczenia kadłuba pozwala na czyszczenie statków z naturalnych osadów. Zanieczyszczenie uzyskiwane ze zdalnie sterowanych robotów podwodnych wychwytuje inne urządzenia. Całość działa jako zamknięty system. Zobacz film: https://www.ecosubsea.com/

Zapewnia się w ten sposób ochronę środowiska w porcie i zapobiega rozprzestrzenianiu niepożądanych gatunków. Proponowane rozwiązanie jest efektem ponad dziesięcioletniej współpracy ECOsubsea z właścicielami statków, portami i organami ochrony środowiska, której celem było  dostarczenie unikalnego w świecie rozwiązania do czyszczenia kadłuba.

OceanScore GmbH otwiera biura w Singapurze

Inna firma europejska - OceanScore GmbH – również postanowiła rozwinąć swoją aktywność w Singapurze. Ma ona umożliwić dotarcie do szybko rosnącego rynku usług informatycznych w biznesie morskim. Firma dostrzegła szybko rosnący popyt w Azji na rozwiązania cyfrowe ukierunkowane na wsparcie operatorów zobowiązanych do działania zgodnie z przepisami EU ETS i FuelEU Maritime. Dotychczas firma działała ze swojej kwatery w Hamburgu.

- Nasza lista globalnych klientów stale się rozwija. To skutek szybko rosnących potrzeb branży [na informacje – MG], które pozwolą sprawnie poruszać się w zawiłościach nowych przepisów. Usytuowanie biura w wiodącym centrum biznesu morskiego pozwali skuteczniej obsługiwać naszych klientów w tym regionie — mówi Albrecht Grell, dyrektor zarządzający OceanScore.

Lokalizacja w Lion City oznacza ekspansję hamburskiej firmy technologii morskich na rynek azjatycki. Firma ma również biura w Polsce i na Maderze. Biuro w Singapurze zostało oficjalnie otwarte 30 lipca podczas specjalnego eventu, w którym wziął udział honorowy gość Kenneth Lim, zastępca dyrektora generalnego Maritime and Port Authority of Singapore oraz inni goście i klienci OceanScore.

- Jesteśmy szczególnie wdzięczni naszemu klientowi Blue Net Chartering i jego dyrektorowi zarządzającemu Fabianowi Oelze za możliwość zorganizowania naszego nowego biura w ich siedzibie, co ułatwi  ekspansję na rynek azjatycki — powiedział Grell, który był gospodarzem wydarzenia.

OceanScore niedawno mianował Leo Graysona na stanowisko szefa działu handlowego APAC, który poprowadzi zespół w Singapurze. - Dzięki wykorzystaniu doświadczenia i odpowiedniej obsługi na miejscu będziemy mogli łatwo wspierać regionalnych klientów — powiedział Grayson.

ETS pod kontrolą komputerów

OceanScore obsługuje już dziesiątki firm żeglugowych, które zarejestrowały się w jego internetowej aplikacji cyfrowej ETS Manager. Jest to kompleksowe rozwiązanie do zarządzania flotami statków. Umożliwia ono automatyczne zbieranie danych, ich fakturowanie i rozliczanie uprawnień UE (EUA/carbon credits) w celu uproszczenia procesów handlowych i ograniczenia ryzyka [nadmiernych opłat – MG] związanego z unijnym systemem handlu emisjami (EU ETS).

Wśród klientów firmy znajdują się duzi armatorzy, w tym MSC i Döhle Group, a także Norbulk, Offen Group, Orion i Zeaborn Ship Management. W systemie informatycznym firmy znajduje się łącznie ponad 1000 statków. Grell mówi, że Singapur został wybrany jako kolejny „port działania” ze względu na jego ważne strategiczne położenie dla globalnej żeglugi. Tutaj działalność prowadzi ponad 180 międzynarodowych operatorów  żeglugowych i zarejestrowanych jest około 4 tys. statków. W Singapurze działa jeden z najsilniejszych klastrów morskich w Azji, o dużej dynamice rozwoju. I co ważne jest to klaster skoncentrowany na zrównoważonym rozwoju biznesu morskiego.

Nie bez znaczenia jest fakt, że Singapur został ponownie wiodącym miastem morskim na świecie w raporcie „2024 Leading Maritime Cities” DNV i Menon Economics. Przewiduje się, że utrzyma on ten tytuł przez następne pięć lat ze względu na strategiczne zalety geograficzne, politykę przyjazną dla rozwoju biznesu morskiego i koncentrację wysiłków na zielonej transformacji w porcie i żegludze.

400 mln EUR dla 1120 statków

Podkreśla się, że „Singapur, położony nad cieśniną Malakka, jest jednym z najbardziej ruchliwych portów na świecie i stanowi ważny węzeł tranzytowy dla statków pływających na kluczowym szlaku handlowym między Azją Wschodnią a Europą”. OceanScore szacuje obecnie całkowity koszt EU ETS na prawie 400 mln EUR dla 1120 podlegających mu statków zarejestrowanych w Singapurze po pełnym wdrożeniu rozporządzenia w 2026 r.

Szacunki te oparto na tym, że wymóg będzie uwzględniał cenę emisji dwutlenku węgla wynoszącą 70 EUR za tonę. Stanowi to około jedną trzecią z 1,2 mld EUR całkowitych zobowiązań z tytułu emisji dla podmiotów z siedzibą w Azji i około 7% z prawie 80 mln EUA, które zostaną zwrócone przez żeglugę na całym świecie.

- Oczekuje się, że udział Singapuru w globalnych EUA wzrośnie o około 3% rocznie, na podstawie historycznego modelowania danych, dlatego ważne jest, aby firmy żeglugowe uwzględniły EU ETS, wdrażając efektywne procedury administracyjne w celu uzyskania kontroli nad kosztami EUA i ograniczenia wydatków, a jednocześnie podejmując działania mające na celu dekarbonizację floty — wyjaśnia Grell.

Wprowadzenie od 1 stycznia przyszłego roku FuelEU Maritime będzie stanowiło wyzwanie dla wszystkich wiodących operatorów, a szczególnie armatorów starszych statków. Dla wielu operatorów działających na połączeniach między Azją a rynkiem UE koszty ponoszone w 2025 r. i następnych latach mogą istotnie wpłynąć na programy biznesowe słabszych operatorów.

Bez wymiany floty albo istotnej modernizacji napędów nie da się osiągnąć zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych. Przypomnijmy, że dodatkowe koszty będą rosnąć, bowiem opłaty będą naliczane i porównywane z poziomem bazowym z 2020 r. Koszty będą rosły od 2% i rosnąc od 2030 r. Należy założyć, że będą one w ostateczności przerzucane na na klientów.

OceanScore, który w 2023 r. wprowadził ETS Manager przygotowuje się teraz do uruchomienia pakietu rozwiązań FuelEU. Będzie to obejmować FuelEU Planner, który umożliwi użytkownikowi monitorowanie bilansów zgodności, symulowanie różnych kierunków działań, ocenę pełnego wpływu komercyjnego różnych wyborów paliwowych i przygotowywanie rocznych budżetów.

- Istotną cechą jest możliwość symulacji różnych scenariuszy modelowania całkowitego kosztu środków związanych z FuelEU, takich jak korzystanie z alternatywnych bunkrów, pobieranie energii z lądu lub ocena napędu wspomaganego wiatrem” — wyjaśnia Grell i podsumowuje: „Posiadanie takiej infrastruktury opartej na danych będzie koniecznością dla graczy w Singapurze i gdzie indziej w zarządzaniu kosztami i ryzykiem nowych regulacji”.

Singapurski ekosystem innowacji morskich

Wymienione działania świetnie wpisują się w zbudowany przez Singapur ekosystem innowacji morskich. Obejmuje on zarówno elementy portu (terminale i ich otoczenie) jak i IMC Group, rozległą sieć potencjalnych dostawców rozwiązań (twórców technologii i start-upów), a także społeczność badawczą (w tym centra doskonałości w lokalnych instytutach badawczych). Ten ekosystem tworzy środowisko z wysoko wykształconą siłą roboczą, zapewnia silną ochronę własności intelektualnej i wysokiej jakości infrastrukturę badawczo-rozwojową – podkreśla Maritime and Port Authority of Singapore (MPA), zarząd portu Singapur. Działalność ta opiera się na szerokiej współpracy międzynarodowej z portami, firmami i organizacjami oferującymi najwyższej jakości rozwiązania.

W połowie sierpnia władze Maritime and Port Authority of Singapore (MPA) oraz Global Compact Network Singapore (GCNS) podpisały porozumienie (MoU), które ma na celu wspomóc firmy działające w sferze szeroko pojętego przemysłu morskiego w rozliczaniu i zarządzaniu emisją dwutlenku węgla. To kontynuacja wcześniej podjętych działań na rzecz zwiększenia aktywności w zakresie zrównoważonego rozwoju sektora morskiego. Już w 2017 r. MoU obejmowało działania na rzecz zapewnienia przedsiębiorstwom morskim szkoleń w zakresie raportowania zrównoważonego rozwoju. MoU zostało rozszerzone o Singapore Shipping Association (SSA) w 2021 r. w celu wsparcia rozwoju możliwości obliczania emisji dwutlenku węgla poprzez szkolenia. Dzięki tej inicjatywie 15 przedsiębiorstw otrzymało od tego czasu nagrodę Maritime Singapore LowCarbon50 Award, która przyznawana jest od trzech lat.

- Niniejsze porozumienie z GCNS potwierdza znaczenie narzędzi do rozliczania emisji dwutlenku węgla i zarządzania nimi, aby pomóc przedsiębiorstwom morskim w dokładnym pomiarze, raportowaniu i weryfikacji emisji dwutlenku węgla. Nie możemy się doczekać współpracy z GCNS i stowarzyszeniami branżowymi, aby pomóc przedsiębiorstwom morskim w spełnieniu ich celów emisyjnych i wymogów zgodności – powiedział  Teo Eng Dih, dyrektor generalny MPA.

- GCNS z radością wzmacnia to ważne partnerstwo z MPA i stowarzyszeniami handlowymi ASMI, ARFO, SASS i SSA. Jesteśmy głęboko przekonani, że współpraca w branży jest niezbędna do promowania wysiłków Singapuru na rzecz dekarbonizacji żeglugi morskiej, a to porozumienie jest dowodem tego zaangażowania – stwierdziła Pani Veronica Lai, wiceprezes GCNS, powiedziała, podkreślając : „Nie możemy się doczekać współpracy z MPA i naszymi partnerami branżowymi, aby wyposażyć lokalne firmy w zasoby i wiedzę, aby skutecznie zarządzać ich emisjami. Cieszymy się, że możemy wspierać i ułatwiać sektorowi morskiemu nawigację w kierunku niskoemisyjnej przyszłości”.

- Energetyka morska i transport morski przechodzą transformację, zmierzając w kierunku bardziej ekologicznych i czystszych rozwiązań produktowych – podkreślił Simon Kuik, prezes ASMI i poinformował: ”Nasz sektor buduje kompetencje ESG w swoich łańcuchach wartości. Dzięki inicjatywie ASMI Decarbonisation Champion uruchomionej w kwietniu 2023 r. przeszkoliliśmy dotychczas 86 osób z 33 firm i zamierzamy przeszkolić kolejnych 160 osób dla naszych firm członkowskich. To porozumienie MPA-GCNS-Industry stanowi kolejny ważny kamień milowy w naszej wspólnej podróży, przyczyniając się do skutecznej dekarbonizacji i zielonej transformacji sektora”.

Na mocy nowego porozumienia MPA i GCNS będą współpracować z kluczowymi stowarzyszeniami branżowymi, w tym Association of Regional Ferry Operators, Association of Singapore Marine & Offshore Energy Industries (ASMI), Singapore Association of Shipsuppliers and Services (SASS) oraz SSA. Przedmiotem współpracy będzie szkolenie pracowników.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.