Northern Lights, spółka joint venture Shella zawiązane z głównymi firmami energetycznymi Equinor i TotalEnergies, złożyła zamówienie na dwa gazowce CO2 napędzane LNG i wspomagane wiatrem w chińskim Dalian Shipbuilding Industry Co. (DSIC).
W ramach kontraktu chińska stocznia zbuduje dwa statki, każdy o ładowności 7500 m3 i długości 130 metrów. Przeznaczone są do transportu ciekłego CO2 za pomocą specjalnie skonstruowanych ciśnieniowych zbiorników ładunkowych.
Statki będą wykorzystywać jako główne paliwo skroplony gaz ziemny (LNG), co ma utrzymać szkodliwe emisje na niskim poziomie. Co więcej, będą one wyposażone we wspomagany wiatrem układ napędowy i technologię nawilżania powietrzem, które mają zmniejszyć intensywność emisji dwutlenku węgla o około 34% w porównaniu z konwencjonalnymi systemami.
– Wykorzystanie statków umożliwi rozwój elastycznej i wydajnej europejskiej sieci infrastruktury do transportu CO2 wychwyconego przez naszych klientów przemysłowych, utrzymując koszty na jak najniższym poziomie – powiedział Børre Jacobsen, dyrektor zarządzający Northern Lights JV.
– Odpowiadając na strategię niskiej emisji, DSIC współpracowało z Northern Lights nad opracowaniem wybranych rozwiązań technicznych przez ostatnie dwa lata. Współpraca i wysiłki obu stron zmaterializowały się w dzisiejszym przyznaniu tych kontraktów – dodał Riqiang Hu, dyrektor ds. marketingu DSIC.
Po uruchomieniu jednostki załadują wychwycony i skroplony CO2 z europejskich emiterów i przetransportują go do terminalu odbiorczego Northern Lights w Øygarden w zachodniej Norwegii. Objętości CO2 będą dokładnie mierzone i raportowane w całym łańcuchu wartości. Zostaną one niezależnie zweryfikowane, a niezbędna dokumentacja przekazana organom regulacyjnym i celnikom.
Gazowce CO2, które mają zostać dostarczone do połowy 2024 roku, są „pierwszymi tego rodzaju i potencjalnie ustanowią nowy standard wysyłki CO2 na przybrzeżnych szlakach handlowych”, podkreśliła firma.
W marcu tego roku rząd norweski ostatecznie zatwierdził plan rozwoju Northern Lights, części składowej projektu wychwytywania i składowania dwutlenku węgla. Zatwierdzony projekt ma zdolność składowania 1,5 mln ton CO2 rocznie i planowany okres eksploatacji 25 lat.
Bruksela zatwierdza pomoc publiczną dla projektów MFW Bałtyk 2 i 3
Vestas ze stratą operacyjną, chociaż popyt na turbiny wciąż rośnie
Eastern Green Link 2 zatwierdzony. Rozpoczyna się budowa największego, podwodnego projektu energetycznego w Wielkiej Brytanii
Największa na świecie pływająca platforma wiatrowa wyrusza w morze
PGE Baltica zaprasza na sierpniowe atrakcje w Ustce
Media: znaleziono obfite zasoby gazu ziemnego na Morzu Południowochińskim