Rozpoczynająca się dekada będzie stać pod znakiem ogromnych inwestycji w wymianę i modernizację floty, w celu spełnienia coraz ostrzejszych celów redukcji emisji zanieczyszczeń. Warto się przyjrzeć jak te zmiany przebiegają na rynku masowców.
Na początku lutego tego roku światowa liczba masowców wyniosła ponad 12,3 tys. jednostek o łącznym tonażu 505,6 GT co stanowi 35 proc. ogólnej floty żeglugowej. Mimo znaczącego udziału w rynku sektor masowców najwolniej przyswaja zielone technologie.
Masowce odpowiadają za emisję około 160 mln ton dwutlenku węgla w 2020 roku (0,5 proc. światowych emisji). Jednostki te odpowiadają również za 20 proc. emisji całej żeglugi, przewożąc jednocześnie aż połowę wszystkich ładunków na morzu. Emitują mniej dwutlenku węgla niż flota kontenerowców (ok. 166 mln ton), przewożąc przy tym trzy razy więcej towarów. Pokazuje to pewien progres w obniżeniu emisji w tym sektorze.
Łączna emisja CO2 w zeszłym roku była mniejsza niż w 2010 roku, mimo 40 procentowego wzrostu zapotrzebowania na przewóz ładunków masowych. Wynika to głównie z obniżenia średniej prędkość rejsu o 18 proc. w stosunku do roku 2008 dzięki czemu żegluga masowców ma jeden z najniższych wskaźników emisji na tonomilę.
Pod względem modernizacji floty i zastosowania bardziej ekologicznych napędów masowce znajdują się jednak za innymi sektorami. Obecnie pływa zaledwie siedem jednostek napędzanych paliwami alternatywnymi (w tym 5 LNG), co stanowi mniej niż 0,1 proc. całkowitej ładowności tej floty. Z kolei 4,5 proc. obecnie zamówionych masowców (13 statków) jest wyposażona w możliwość spalania LNG.
Masowce także rzadziej wykorzystują technologie oszczędzające energię. Obecnie tylko 7 proc. floty korzysta z przynajmniej jednego takiego rozwiązania. Oznacza to w przyszłości wymóg generalnego odnowienia floty oraz inwestycji w zaplecze lądowe. Obecnie bunkrowanie LNG oferuje tylko 77 portów z terminalami masowymi.
Sektor przewozów masowych będzie kluczowy w osiągnięciu przyszłych celów niskoemisyjnej żeglugi. Widoczne są już pierwsze kroki w tym kierunku jednak są one wprowadzane stopniowo. Wiele w tym zakresie pozostaje jeszcze jednak do zrobienia.
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych
Gróbarczyk: śledztwo prokuratury sterowane politycznie, to atak na przekop przez Mierzeję Wiślaną
Bando: zwiększenie tranzytu ropy do Niemiec bez uszczerbku dla polskich rafinerii
Wakacje w pełni zatem odpalamy „Lato z Portem Gdańsk i Baltic Hub”