SEA Europe, stowarzyszenie reprezentujące europejski przemysł technologii morskich, obejmujące stocznie i producentów sprzętu morskiego, przedstawiło w Parlamencie Europejskim swoje zalecenia polityczne dotyczące strategii przemysłu morskiego.
Podczas okrągłego stołu, którego współgospodarzami byli eurodeputowana Catherine Chabaud i eurodeputowany Pierre Karleskind, z udziałem prawie 150 osób w pełnej sali, kilku przedstawicieli ze społeczności morskiej wyraziło pilną potrzebę stworzenia europejskiej strategii przemysłu morskiego w celu wspierania konkurencyjności stoczni i producentów sprzętu morskiego w Europie oraz uzasadnienia biznesowego dla statków wyposażonych w rozwiązania związane z dekarbonizacją żeglugi oraz cyfryzacją ich systemów. To oznacza rozwoju zarówno branży stoczniowej, jak i łańcucha dostaw w skali krajowej oraz międzynarodowej. Rozwój stoczni w tym przypadku ma również znaczenie strategiczne, gdyż obok statków powstają w nich okręty, stanowiące istotny element systemu bezpieczeństwa kontynentu.
- Europejski przemysł morski ma ogromny potencjał innowacyjny i techniczny, a my, Parlament Europejski, ale także Komisja Europejska, musimy go wykorzystać. W szczególności potencjał ekologiczny jest niedostatecznie wykorzystywany. Niestrudzenie promuję rolę naszego przemysłu morskiego w dekarbonizacji transportu morskiego, zwłaszcza poprzez napęd żaglowy. Ekologiczne statki jutra muszą być statkami europejskimi - oświadczył europoseł Pierre Karleskind.
Spotkanie odbyło się w "gorącym" okresie, gdyż w czerwcu odbędą się wybory do Parlamentu Europejskiego, co może zmienić układ sił i skład wielu instytucji europejskich. Stąd pojawił się dylemat, czy czekać z rozwojem strategii działania po wyborach, czy zająć się tym już teraz, aby w razie potrzeby dokonać płynnej wymiany kompetencji i kontynuowania prac nad koncepcji wsparcia przemysłu stoczniowego i technologii morskich w Unii Europejskiej. Zdaniem części uczestników spotkania takie prace powinny się rozpocząć niezwłocznie, a ich charakter powinien być ponad podziały polityczne i partyjne.
- Odzyskanie zdolności Europy do budowy statków poprzez zabezpieczenie zamówień od armatorów, w tym armatorów europejskich, jest konieczne - wskazał Christophe Tytgat, sekretarz generalny SEA Europe.
Yesterday marked my end-of-mandate conference "Towards a European Ocean Pact", an opportunity to address the maritime issues that must be on top of the agenda for the next @EUparliament legislature and to launch the Manifesto of @DelorsEurope @OceanoAzulF
— Catherine Chabaud (@CathChabaud) April 18, 2024
Thank you to all! 🌊 pic.twitter.com/FGSstqYNXB
Excellent visit in Italy of @Fincantieri — one of world’s leading shipyard 🚢🇮🇹
— Thierry Breton (@ThierryBreton) April 18, 2024
Europe has the largest Exclusive Economic Zone on the planet — which has become a contested space.
We need to step up our efforts — including military — and continue having “made in EU” vessels🇪🇺 pic.twitter.com/xeToKJM7Oc
Aby zabezpieczyć europejską branżę technologii morskich i zapewnić jej zarówno rozwój jak i innowacyjność, wskazano trzy cele:
1) skonsolidować swoją globalną pozycję lidera w zakresie kompleksowej produkcji statków i sprzętu morskiego.
2) odzyskanie strategicznych typów statków dla europejskiej niebieskiej gospodarki, na przykład w żegludze morskiej bliskiego zasięgu, transporcie pasażerskim i rybołówstwie;
3) wejść na wschodzące rynki, takie jak morska energia odnawialna i nośniki paliw alternatywnych.
Christophe Tytgat podsumował spotkanie jako wskazujące na rosnące zainteresowanie decydentów politycznych konkurencyjnością przemysłu technologii morskich, a także jego znaczenie dla poszczególnych państw europejskich jak i Wspólnoty jako całości. Wskazał, że w zmieniającym się świecie z nowymi ryzykami i zagrożeniami, odzyskanie zdolności przemysłowych jest czynnikiem stabilności dla Europy. Dodał też, że ten cel można osiągnąć wspólnie z decydentami i innymi zainteresowanymi podmiotami ze społeczności morskiej, w szczególności armatorami, operatorami morskiej energii odnawialnej i wszystkimi zainteresowanymi sektorami gospodarki morskiej.
Podatki marynarskie Polska – Dania. Wymiana informacji podatkowych w 2024 roku
Konosament czarterującego – wybrane zagadnienia
Statki pod kontrolą. Inspektorzy PSC zapewniają bezpieczeństwo załóg, statków i środowiska
Podatki marynarskie: od 1 lipca 2024 roku sprzedaż na platformach internetowych a skutki podatkowe
Viaro Energy przejmuje aktywa Shell i ExxonMobil w południowej części Morza Północnego w Wielkiej Brytanii
Angielskie polisy ubezpieczeniowe – sytuacja po Brexit