Szwedzki koncern zbrojeniowy podpisał 25 listopada br. umowę z Agencją Uzbrojenia Skarbu Państwa na zaprojektowanie, budowę i wsparcie rozwojowe dwóch okrętów wywiadu sygnałowego (signals intelligence, SIGINT) dla Polski. Całkowita wartość zamówienia odpowiada około 620 milionom euro z dostawami planowanymi na rok 2027.
Okręty budowane w ramach projektu Delfin będą wykorzystywane do pozyskiwania danych wywiadowczych w pełnym spektrum zdolności marynarki wojennej. Saab będzie głównym wykonawcą, projektując i produkując oba statki, włączając w to integrację zaawansowanych systemów misji. Podwykonawcą, u którego powstaną kadłuby okrętów, będzie stocznia Remontowa Shipbuilding S.A. z Gdańska. Dalsze prace konstrukcyjne, jak doposażenie okrętu w odpowiedni sprzęt i rozwiązania technologiczne, wykona Saab. Realizacja umowy uzależniona jest od wiążących, określonych warunków finansowych, które muszą zostać przez polską stronę spełnione do końca 2022 roku.
- Jesteśmy dumni, że Polska wybrała firmę Saab na partnera w zakresie
okrętowych systemów rozpoznania marynarki wojennej. Wniesiemy wkład w
postaci naszych możliwości, budując zaawansowane platformy z wiodącymi
na świecie czujnikami, w pełni integrując kompletne systemy wykonywania
zadań, w czym mamy wieloletnie doświadczenie – podkreślił prezes i
dyrektor generalny Saab, Micael Johansson.
RELEASE: Saab Signs Contract for Two Signal Intelligence Ships for Polandhttps://t.co/F6emNJzecC
— Saab (@Saab) November 25, 2022
Saab ma
doświadczenie w budowie okrętów rozpoznawczych. Obecnie kończy
doposażanie nowoczesnej jednostki przeznaczonej do wywiadu
radioelektronicznego dla Królewskiej Szwedzkiej Marynarki Wojennej,
HswMS Artemis. Co istotne, również ta jednostka została częściowo
zbudowana w Polsce. Kadłub został zwodowany w 2019 roku w gdyńskiej
stoczni PGZ Stocznia Wojenna Sp. z.o.o. Następnie częściowo doposażono jednostkę w
Stoczni Remontowej Nauta S.A., która była zatrudniona jako podwykonawca
przedsięwzięcia. Bardzo możliwe, że wykorzystując doświadczenie z budowy Artemisa, polskie Delfiny będą oparte na rozwiązaniach konstrukcyjnych i technologicznych z tamtej jednostki.
Obecnie w polskiej Marynarce Wojennej służą okręty rozpoznania radioelektronicznego proj. 863 (kod NATO: Modified Moma) ORP Hydrograf i ORP Nawigator. Wchodzą w skład Grupy Okrętów Rozpoznawczych (gOR) 3. Flotylli Okrętów i na co dzień stacjonują w Porcie Wojennym Gdynia. Obie jednostki przeszły gruntowne remonty i doposażanie odpowiednio w 2018 i 2020 roku, co miało na celu przedłużenie ich zdolności do wykonywania zadań. Z racji ich wieku (zostały wcielone do służby w latach 1975-1976) zachodzi potrzeba zastąpienia ich nowoczesnymi okrętami, bardziej przystosowanymi do obecnych realiów.
Straż Miejska będzie częściej patrolować okolice Portu Gdańsk
Huti nie odpuszczają statkom i okrętom. Kolejne ataki na Morzu Czerwonym i Zatoce Adeńskiej
Trwa operacja ratunkowa statku towarowego Ultra Galaxy w RPA
"Le Monde": Rheinmetall zyskuje historyczne kontrakty w związku z wojną na Ukrainie i naraża się Rosji
Według ukraińskich służb Rosja minuje port w Noworosyjsku
Rosyjski dron oberwał rybą. Kara za zadzieranie z ukraińskimi rybakami