Szwedzki koncern zbrojeniowy podpisał umowę z Szwedzkim Zarządem Materiałów Obronnych (Försvarets materielverk, FMV) na modernizację dwóch okrętów obrony przeciwminowej typu Koster. Wartość zamówienia wynosi 350 mln koron, czyli 146 mln zł.
Modernizacja ma polegać na wymianie wyposażenia na nowsze i zapewnienia w ten sposób ciągłej operacyjności. Program obejmuje m.in. nową instalację radaru nawigacyjnego oraz ulepszone zdolności związane z systemami bojowymi i czujnikami powierzchniowymi.
- Okręty przeciwminowe są ważnym potencjałem dla Szwecji i dla ochrony Morza Bałtyckiego. Kontrakt oznacza zapewnienie ciągłości ich użytkowania, a także jest świadectwem kompetencji Saab w zakresie modyfikacji i rozwoju zdolności na istniejących platformach - podkreślił szef obszaru biznesowego Saab - Kockums Lars Tossman
Umowa zawiera również opcję dla FMV w postaci modernizacji i utrzymania zdolności pozostałych trzech okrętów typu Koster. Opcjonalne zamówienie jest wyceniane na 270 mln koron, czyli 113 mln zł.
Pierwotnie okręty obrony przeciwminowej były oznaczone jako typ Landsort, zbudowane w latach 1983-1993 w stoczni Karlskronavarvet AB (obecnie Saab Kockums AB). Dwa z nich zostały wycofane ze służby, a pozostałe pięć gruntownie zmodernizowano w latach 2007-2010 i przemianowano na typ Koster. W związku z tym jednostki zostały doposażone w najnowocześniejszy wtedy sprzęt, aby też wykonywać bardziej rozbudowane zadania, wykorzystując m.in. bezzałogowe pojazdy podwodne.
RELEASE: Saab Receives Order for Life Extension of Swedish Mine Countermeasures Ships#Navy #countermeasures https://t.co/RSEtqfyDMm
— Saab (@Saab) December 21, 2022
Jednostki mają 47,5 metrów długości, a tonaż wynosi 270 ton. Osiągają prędkość 15 węzłów. Załoga liczy 28 osób. Podstawowe uzbrojenie stanowi armata Bofors 40mm i dwa karabiny masyznowe Ksp 58. Oprócz tego mają w wyposażeniu miny, bomby głębinowe, a także wyrzutnie wabików Saab Systems Philax. Funkcjonowanie zapewnia taktyczny system dowodzenia i kontroli Atlas MCM, szerokopasmowy sonar Atlas HMS-12M, system identyfikacji i usuwania min Atlas (MIDS) Seafox. Czujniki i efektory reguluje system pokładowy IMCMS-S. Resztę wyposażenia stanowią samobieżny sonar o zmiennej głębokości, system pozycjonowania podwodnego, radar i czujniki nawigacyjne, konwencjonalne systemy MIDS i system obrony powietrznej.
Do głównych zadań okrętów przeciwminowych należy rozminowywanie morza, polowanie na okręty podwodne i nadzór morski. Podczas prowadzenia wojny przeciw okrętom podwodnym okręty mogą na przykład używać min, ładunków głębinowych i granatów. Zagrożenie minowe jest niebezpieczne dla funkcjonowania żeglugi i gospodarki morskiej, stąd tak ważne jest posiadanie sprawnych sił przeciwminowych. Pokazuje to choćby przykład polskiej Marynarki Wojennej, wyposażanej w niszczyciele min proj. 258 typu Kormoran II.
Straż Miejska będzie częściej patrolować okolice Portu Gdańsk
Huti nie odpuszczają statkom i okrętom. Kolejne ataki na Morzu Czerwonym i Zatoce Adeńskiej
Trwa operacja ratunkowa statku towarowego Ultra Galaxy w RPA
"Le Monde": Rheinmetall zyskuje historyczne kontrakty w związku z wojną na Ukrainie i naraża się Rosji
Według ukraińskich służb Rosja minuje port w Noworosyjsku
Rosyjski dron oberwał rybą. Kara za zadzieranie z ukraińskimi rybakami