Koncern złożył dziś propozycję zastąpienia obecnie służących w Królewskiej Marynarce Wojennej Holandii (Koninklijke Marine) okrętów podwodnych jednostkami produkcji szwedzkiej. Oferta obejmuje cztery zaawansowane, ekspedycyjne okręty podwodne z najnowszymi innowacjami i technologiami, a także bierze pod uwagę współpracę z holenderską stocznią Damen Shipyards Group. Saab jest potencjalnym oferentem do przetargu w ramach programu "Orka".
Oferowane przez Saaba rozwiązanie ma się opierać na udanej, sprawdzonej i przyszłościowej konstrukcji. Będzie zawierał najnowsze możliwości i technologie, a jego modułowa konstrukcja ma pozwolić na ewolucję nowych technologii, aby zapewnić przydatność przez wiele lat. Zapewnić ma to również współpraca, jaką szwedzki koncern i Damen Shipyards Group realizują od 2015 roku. Oferta budowy okrętów podwodnych, które zastąpią holenderskie okręty typu Walrus, służące od lat 90-tych XX wieku i zbliżającym się końcem możliwości bezpiecznej eksploatacji, ma być także dowodem zrównoważonej i korzystnej współpracy holenderskiego i szwedzkiego przemysłu stoczniowego oraz zbrojeniowego.
– Wyjątkowe możliwości ekspedycyjnego okrętu podwodnego proj. C718 spełniają, a nawet przewyższają holenderskie potrzeby i wymagania w dłuższej perspektywie. Nasza oferta stanowi istotny wkład w zdolność operacyjną Holenderskich Sił Zbrojnych. Współpraca z lokalnym przemysłem w całym programie zapewnia Holandii strategiczną autonomię. To holenderskie okręty podwodne dla Królewskiej Holenderskiej Marynarki Wojennej – podkreślił wiceprezes i szef obszaru biznesowego Saab Kockums Mats Wicksell.
Jak podał w informacji prasowej koncern, C718 to zaawansowany ekspedycyjny okręt podwodny, który ma zapewnić niezrównany poziom wytrzymałości i przewyższać potrzeby sił morskich Holandii w zakresie operacji długodystansowych, zakwaterowania, komfortu załogi i zwiększonej ładowności uzbrojenia. W ramach oferty Saab oferuje sprawdzony i zintegrowany system odpalania broni oraz jeden z najlepszych systemów czujników na świecie. Innowacyjny projekt Saaba obejmuje charakterystyczne rozwiązania minimalizujące wykrycie przez aktywne sonar, a wszystko to połączone w niewykrywalną i niezwykle wydajny okręt podwodny. Informacja prasowa nie zawiera dalszych informacji odnośnie potencjalnych wymiarów czy też wyposażenia okrętu.
Oferta obejmuje także transfer wiedzy do Holandii. Po dostarczeniu okręty podwodne będą w pełni konserwowane przez holenderski przemysł stoczniowt, w tym modernizacje przez cały okres ich eksploatacji.
Poprzez obszar biznesowy Saab Kockums, ma długą tradycję w produkcji światowej klasy okrętów podwodnych. Cztery kraje eksploatują obecnie okręty podwodne i technologię okrętów podwodnych zaprojektowaną przez koncern. Są to rodzima Szwecja, a także Australia, Japonia i Singapur. Przypomnijmy, że W 2019 roku Polska była bliska zawiązania współpracy w zakresie pozyskania okrętów w ramach rozwiązania pomostowego, a w przyszłości nawet zakupu nowych w ramach programu "Orka". To, jak wiadomo, zakończyło się wtedy fiaskiem, niemniej wciąż istnieje szansa, że szwedzka oferta pojawi się wśród propozycji na dostarczenie okrętów podwodnych dla polskiej Marynarki Wojennej. Z potencjalnymi oferentami i niektórymi okrętami można zapoznać się w poświęconych temu zagadnieniu artykule.
Łódź do wydrukowania? W Dubaju rozpoczęły się pierwsze próby jednostki stworzonej z użyciem drukarki 3D
Paweł Lulewicz kończy kadencję na stanowisku prezesa zarządu PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o.
Hanwha Ocean położyła stępkę pod okręt podwodny dla Korei Południowej. Firma oferuje podobne w ramach programu "Orka"
USA, Finlandia i Kanada zacieśniają współpracę przy budowie lodołamaczy
PGZ i Rohde & Schwarz podpisują kolejną umowę w sprawie wyposażenia dla fregat programu "Miecznik"
Masowiec Green Winds drugim statkiem we flocie MOL wyposażonym w napęd wiatrowy