Szwedzki i holenderski koncern zawarły umowę o współpracy w zakresie eksportu planowanych, zaawansowanych okrętów podwodnych, określanych jako C-71. To efekt współpracy w ramach powstającej oferty dla Królewskiej Marynarki Wojennej Holandii (Koninklijke Marine) w zakresie modernizacji jej sił podwodnych. Umowa ma podwoić perspektywy zatrudnienia i dochody dla branży okrętowej i zbrojeniowej w ramach łańcucha dostaw.
Decyzja w tej sprawie została podjęta przez dyrektorów generalnych obu przedsiębiorstw, ze strony Damen Shipyards Arnouta Damena i reprezentującego Saab Micaela Johanssona. Uczynienie planowanego okrętu "towarem eksportowym" to efekt analiz po latach prac projektowych nad nowym okrętem dla sił morskich Holandii i trwającej rywalizacji odnośnie przetargu, który można określać z polskiej perspektywy "niderlandzką Orką".
Saab i Damen współpracują od 2015 roku przy budowie, modernizacji i konserwacji nowego ekspedycyjnego okrętu podwodnego dla Królewskiej Marynarki Wojennej Holandii w celu zastąpienia obecnej serii Walrus. W ubiegłym roku wycofano ze służby pierwszą z czterech jednostek tego typu. Zdaniem obu firm ten projekt to znacznie więcej niż tylko dostawa czterech nowych okrętów podwodnych. Biorąc pod uwagę obecny rozwój sytuacji geopolitycznej, utrzymanie zdolności do działań podwodnych poprzez wymianę wyposażenia jest istotna także dla rozwoju krajowego przemysłu obronnego i stoczniowego. Ma to dawać rządowi Holandii najlepszy wybór, zgodny ze strategią dla przemysłu obronnego na rok 2018, kilkoma pismami parlamentarnymi na ten temat oraz krajowym programem sektorowym dla przemysłu morskiego.
Projekt ekspedycyjnego okrętu podwodnego C-71 (zdolnego do działań oceanicznych) powstał w oparciu o konstrukcję również powstających okrętów podwodnych typu A26. Pierwszy z zaplanowanych dwóch, HMS Blenkige, znajduje się w trakcie budowy i trafi do sił morskich Szwecji (Swenska Marinen). Jest też mocną ofertą w ramach programu "Orka", czyli dostarczenia jednostek tej klasy polskiej Marynarce Wojennej. Ma zawierać najnowsze możliwości i technologie, a modułowa konstrukcja umożliwi dostosowywanie oraz wprowadzanie nowych rozwiązań w miarę ich rozwoju, zapewniając przydatność i zdolność do działania na nadchodzące dziesięciolecia. Obie firmy zdecydowały się także zaoferować Kanadzie projekt okrętu podwodnego C-71, jako że ten kraj również przymierza się do modernizacji swoich sił morskich i zastąpienia starzejących się okrętów nowymi.
Dzięki obszarowi biznesowemu Saaba Kockums Szwecja może poszczycić się długą tradycją produkcji światowej klasy łodzi podwodnych. Przy tworzeniu tego nowego projektu ekspedycyjnego Saab ściśle współpracuje ze stocznią Damen Shipyards i szeregiem holenderskich dostawców, przy wsparciu Wielkiej Brytanii. Obecnie cztery kraje korzystają z okrętów podwodnych i technologii zaprojektowanych przez Saaba: Szwecja, Australia, Japonia i Singapur.
Łódź do wydrukowania? W Dubaju rozpoczęły się pierwsze próby jednostki stworzonej z użyciem drukarki 3D
Paweł Lulewicz kończy kadencję na stanowisku prezesa zarządu PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o.
Hanwha Ocean położyła stępkę pod okręt podwodny dla Korei Południowej. Firma oferuje podobne w ramach programu "Orka"
USA, Finlandia i Kanada zacieśniają współpracę przy budowie lodołamaczy
PGZ i Rohde & Schwarz podpisują kolejną umowę w sprawie wyposażenia dla fregat programu "Miecznik"
Masowiec Green Winds drugim statkiem we flocie MOL wyposażonym w napęd wiatrowy